Welkom bij onze rondje Frankrijk

• Onze Tour de France met camper

• In Mei 2019 hebben we drie weken in Mongolië rondgereden. Om nu een jaar zonder enige vakantie te moeten volhouden is te veel gevraagd. Na enig overleg en plannen hebben we besloten om een camper te huren om in september een rondje Frankrijk te gaan doen.

• We zijn vanuit huis naar Andernach gereden en hebben vandaar het Rijndal tot aan Bingen gevolgd. Daar hebben we de Rijn losgelaten en zijn door het Pfalzerwald naar de Elzas gegaan om net ten zuiden van Straatsburg de Rijn weer op te zoeken. Deze hebben we gevolgd tot vlak voor de Zwitserse grens. Dit deel is tot aan de WOI Duits geweest en dat is nog steeds goed te zien aan de huizen en de plaatsnamen. Vanuit hier zijn we doorgestoken naar de Jura om zo dicht mogelijk langs de Zwitserse grens richting Lyon te gaan.

• Bij Bourg-en-Bresse zijn we richting het westen gereden, op zoek naar de Loire. Deze hebben we gevolgd tot aan zijn oorsprong bij Le Puy en zijn door het vulkaanlandschap van Frankrijk richting de Tarn gegaan. Vlak voor we daar waren werden we getrakteerd op een zeer zware onweersbui met heel veel regen. Het is geen pretje om daarmee door de bergen te rijden, heel veel auto's stonden langs de kant van de weg het eind evan de regen af te wachten. Onderweg van Balsieges naar Florac kwamen we de loop van de Tarn tegen We zijn deze gaan volgen opzoek naar een plaats om te overnachten. Dat was niet eenvoudig, veel campings waren al gesloten. Op een niet-gesloten campings kwamen we bijna vasttezitten in de modder. Uiteindelijk vonden we een geschikte camping bij Castelboux. Deze is bijna het gehele jaar open.
    De volgende dag scheen het zonnetje volop in een strak blauwe hemel. We hebben de Tarn verder gevolgd naar Millau en vandaar naar Coupiac.

• Hier zijn we een nacht bij familie gebleven om de volgende morgen naar het noordwesten, richting Bretagne te gaan. Na ruim twee dagen de Route Nationals te hebben gevolgd zijn we aangekomen in Saint-Bieuc in Bretagne. Hiervandaan zijn we langs de noordkust richting Mont Saint Michel gegaan. In 2011 konden we nog dicht bij het eiland komen, tegenwoordig kan je er alleen nog met een bus komen die je van af parkeerplaatsen naar en van het eiland brengt.
    We vonden een geschikte plaats met vrij zicht op Mont Saint Michel om foto's te maken.

• We zijn door gereden naar Normandië om een overnachtingsplaats te zoeken. Dit is een zeer toeristisch gebied en de campings en camperplaatsen zijn niet goedkoop. Vanuit Granville zijn we Normandië doorgestoken naar Ponte du Hoc. Hier vandaan zijn we langs de landingszones van Juni 1944 gereden en gestopt ieder van de ieder van de landingsplaatsen van de Geällieerden legers. Het was heel indrukwekkend, de kliffen waren heel hoog en toch is het gelukt om ze te beklimmen en veroveren.
    Vanuit Caen zijn we naar de Seine gegaan en de hangbrug bij Tancarville genomen om de rivier over te steken.

• In Fécamp kwamen we weer terug bij de kust met zijn krijtrotsen en leuke kleine vissersdorpen. We hebben de gehele Kanaalkust gevolgd tot vlak voor de Belgische grens. Bij Cap Blanc Nez hadden we onze laatste overnachtings plaats. Weet je het deel van Cal Griz Nez dit de Belgische grens van oorsprong Nederlandstalig is, je ziet dit nog terug in de vele plaatsnamen. Vanuit Cap Blanc Nez, Calais, Duinkerken en Brugge zijn we naar huis terug gereden.