Rondreis Griekenland

• Peloponnesos: Athene - Nafplio

• Onze reis op het vaste land van Griekenland in 2006 is begonnen in Athene. Daar hebben we de auto opgehaald op het vliegveld om vervolgens naar ons hotel in het centrum te rijden. We hadden geen GPS bij ons en alleen aan de hand van een beperkte route beschrijving hebben we, in een voor ons vreemde stad, de weg moeten zoeken. Dit ging in eerste instantie best wel goed maar ergens zijn we verkeerd gegaan, we kregen namelijk het idee dat we de stad aan het verlaten waren in plaats dat we naar het centrum reden. Nadat we de weg hadden gevraagd bij een benzinepomp zijn we omgekeerd en de weg teruggereden. Na nog wat bochten en rotondes te hebben genomen kwamen we bij ons hotel aan. Vanaf het dak van ons hotel hadden we een prima zicht op de Acropolis met het Parthenon.
    De volgende morgen zijn we na het ontbijt gelijk weg gereden, richting kanaal van Korinthe en de Peloponnesos. Om Athene uit te komen hebben we gebruik gemaakt van de snelweg maar zijn daarna wel zo snel als mogelijk de snelweg afgegaan. Wat ons op viel langs de snelweg is de melding op de vluchtstrook dat dit geen rijbaan is. Later kwamen we erachter waarom deze melding daar staat.

• Kanaal van Korinthe

• Kanaal van Korinthe (Grieks: Διώρυγα της Κορίνθου, Dhioryga tis Korinthe) verbindt de Golf van Korinthe met de Saronische Golf in de Egeïsche Zee. Het snijdt door de smalle landengte van Korinthe en scheidt de Peloponnesos van het Griekse vasteland, dus effectief is het voormalige schiereiland een eiland geworden bij de bouw van het kanaal. De bouwers groeven het kanaal op zeeniveau door de landengte, er zijn geen sluizen aan beide zijden van het kanaal. Het kanaal is 6,4 kilometers lang en slechts 21,4 meter breed aan de basis, waardoor het nu te smal is voor de meeste moderne schepen. Het heeft geen enkel economisch belang meer.
    Aangekomen bij het kanaal zijn we gestopt aan de oostkant en gekeken hoe men het wegdek laat zakken om de boten door te laten. Daarna zijn we langs het kanaal gereden naar de Golf van Korinthe en door naar de kaap Faros Melagavi. Vanaf deze plaats heb je een uitstekend zicht op de westelijke ingang van het kanaal. Op de kaap is men druk bezig met opgravingen in drie archeologische sites.
    We zijn terug gereden naar het kanaal en aan de westkant het kanaal overgestoken door het centrum van Korinthe naar de kust van de Saronische Golf en door naar ons hotel in Tolo. De volgende dag hebben we geheel doorgebracht in Argolida. Er zijn daar vele leuke dorpjes maar nog veel interessanter, het Theater van Epidauros, Mycene en Midea.

Kanaal van Korinthe

• Theater van Epidauros

• In 240 voor Christus heeft, volgens Pausanias, de Argos Architect Polykleitos de Jongere in een canyon het theater van Epidauros gebouwd.
    Van alle oude theaters is dit theater de mooiste en best bewaarde. Het theater heeft een capaciteit van 13000 toeschouwers. Het is opgedeeld in twee delen: 21-rijen met zitplaatsen voor de gewone burgers en een deel van 34-rijen van zitplaatsen voor priesters en andere hoogwaardigheid bekleders. De uitstekende akoestiek en de zeer goed bewaard gebleven bouw hebben bijgedragen aan de tot standkoming van Epidaurus Festival S.A., een instelling die heeft gezorgd voor de culturele opleving van het theater. Grote acteurs hebben hier opgetreden zoals Alexis Minotis, Thanos Kotsopoulos, Anna Synodinou, Thanasis Vengos en de beroemde Griekse sopraan Maria Kallas.

Theater van Epidavros

• Mycene

• Mycene was in het tweede millennium voor Christus een van de belangrijkste centra van de Griekse beschaving. Het was een militair bolwerk die het grootste deel van het zuiden van Griekenland domineerde. Volgens Homerus was het de woonplaats van Agamemnon, de aanvoerder van de Grieken in de Trojaanse oorlog.

• Peloponnesos: Nafplio - Pylos

• De volgende morgen zijn we vroeg vertrokken, onze eindbestemming is Sparta. We volgden de oostelijke kustweg van Lakonia tot zover als mogelijk. Dit is tot aan Leonidio waar we het binnen land in zijn gegaan. We zijn daarbij door Nafplio gekomen, deze plaats was de eerste hoofdstad van het vrije Griekenland.
    Nafplio (Nieuwgrieks: Ναύπλιο, Nafplio) is een havenstad in de Peloponnesos in Griekenland in de noordelijke uiteinde van de Argolische Golf. De stad was een belangrijke zeehaven onder een opeenvolging van de koninklijke huizen in de middeleeuwen. De stad was de hoofdstad van de Eerste Helleense Republiek en het Koninkrijk Griekenland, vanaf het begin van de Griekse Revolutie in 1821 tot 1834. Nafplio is nu de hoofdstad van de regionale eenheid Argolis.
    De kustweg is zeer mooi, het uitzicht is schitterend en de weg loopt door diverse kleine dorpjes heen. Bij Leonidio gaat de weg het land in door het Oros Parnonas gebergte. In een van de vele kloven zit hoog op de helling het Elona klooster.
    Een gigantische steile klif van de imposante berg Parnon, met de roodachtige kleur van verweerde kalksteen was in de oudheid is zeer moeilijk bereikbaar. Dit is de scène waarin de bezoeker of pelgrim versteld heeft gestaan hoe mensen niet alleen in geslaagd zijn om er te komen, maar ook om er te bouwen en te wonen.
    Na het klooster zijn we doorgereden en hebben gestopt in Geraki, een bergdorp hoog in de bergen. Vanuit Geraki daal je af naar het daal waar Sparta in lig. Het huidige Sparta ligt niet op de locatie van het Sparta uit de tijd van Homerus. Ondanks de slechte routebeschrijving die we hebben is het gelukt om ons hotel te vinden.
    In Sparta zijn we één nacht gebleven, de stad is een moderne Griekse stad. In de avond begint het uitgaansleven en dat door tot laat in de avond. De volgende morgen hebben we Sparta verlaten richting Kalamata. De weg gaat dwars door het Oros Tavgetos gebergte en pas is op een hoogte van 1350 m. Dit is de hoogste pas van geheel Griekenland. Vanuit Kalamata zijn we richting Pylos gegaan, je reist daarbij dwars door de druivenvelden waar krenten van worden gemaakt.

Fort van Nafplio

• Peloponnesos: Pylos - Olympia

• Pylos heeft een lange geschiedenis, de locatie wordt bewoond sinds het Neolithicum. Het was een belangrijk koninkrijk in Myceense Griekenland, resten van het zogenaamde "Paleis van Nestor" zijn in de omgeving opgegraven. In de klassieke oudheid was de locatie onbewoond tot in de 13e eeuw, toen het een deel werd van de Frankische Prinsdom Achaea. In 1280s bouwden de Fransen het kasteel Oude Navarino op deze locatie. Pylos kwam van 1417 tot 1500 onder de controle van de Republiek van Venetië en daarna maakte het deel van het Ottomaanse Rijk. De Ottomanen gebruikte Pylos en de baai als een marinebasis, en bouwde het Nieuwe Navarino fort. Met uitzondering van een korte periodes bleef het gebied onder Ottomaanse controle tot het uitbreken van de Griekse Onafhankelijkheidsoorlog in 1821. De nederlaag van de Turco-Egyptische vloot in de 1827 Slag bij Navarino dwongen de Ottomanen om zich terug te trekken uit de Peloponnesos en bevestigde de Griekse onafhankelijkheid.

• Haven van Pylos

Haven en centrum van Pylos

• Olympia

• Onze bestemming van deze dag is Olympia. De volgende dag hebben we geheel doorgebracht met het bekijken van de archeologische locatie van Olympia. Op de locatie staan de ruïnes van de tempel van Hera en Zeus, verder diverse andere Griekse en Romeinse gebouwen. Voor de Grieken was sport zeer belangrijk, het verbroederde de verschillende steden. Op deze locatie waren ook diverse sportactiviteiten te beoefenen net als op diverse andere locaties. Aan het einde van de 19 eeuw is de vier jaarlijkse spelen bij Olympia gebruikt als blueprint voor onze Olympische spelen.
    De dag na Olympia zijn we vertrokken naar Patras. Daarvoor kan je de weg langs de kust nemen of bovenlangs. Deze hebben wij genomen en je ziet daar hele interessante locatie en de weg is een stuk leuker. Bij Patras moest je van vroeger met de ferry over, nu is daar de Rion-Antirio brug. Deze brug is gebouwd voor de Olympische spelen in Athene. Onze eindbestemming voor deze dag is Préveza.