Isle of Lewis

• Isle of Harris naar Isle of Lewis

• De volgende morgen staan we op de gewone tijd op met het ontbijt om half negen. Vanaf de eerste dag in een B&B krijgen we de vraag wat we voor het ontbijt willen hebben, in het begin namen we een Schottisch breakfast en dan zonder sausages maar na een aantal dagen komt dit ons zo een beetje de keel uit. Vandaag kunnen we ook kleine pannenkoekjes kiezen en dat laten we ons geen twee keer vertellen. Hans probeerde ook de Schotse blackpudding, h’m lijkt erg veel op bloedworst alleen is de smaak nergens naar.
    Na het ontbijt willen we snel vertrekken alleen worden we opgehouden door twee zwarte kippen met een prachtig parelmoer glans. Zonder een schijntje angst lopen ze rond de auto, ze laten zich aaien en zijn heel nieuwsgierig. Het punt is alleen dat we niet weg kunnen rijden zonder de kippen in gevaar te brengen. Na enige tijd krijgen we de kippen weg en kunnen we op pad richting Tarbert. Daar rijden we meteen naar het boekingskantoor en kunnen gelijk boeken en reserveren zonder last te hebben van een wachtlijst. We verlaten Tarbert richting Stornoway en omdat we nog genoeg tijd hebben kijken we eerst nog in het gebied van de West Loch Tarbert. Deze weg loopt door een maanachtig landschap. Heel North Harris en South Lewis ziet er zo uit. Het is geheel rotsachtig met vele kleine meren, bergtoppen en diep uitgesleten dalen. Het lijkt net of het landijs vlak voor onze komst het gebied heeft verlaten. Dit gebied heeft heel veel weg van noord Noorwegen.

B&B op Isle of Harris

• Amhuinnsuidhe Castle

• Op de weg langs West Loch Tarbert bevindt zich het Amhuinnsuidhe Castle, dit kasteel is bewoond, de weg loopt over het terrein. Men wordt vriendelijk verzocht om niet te stoppen op het terrein van het kasteel. We rijden weer terug naar de A859 en gaan richting Stornoway. Onderweg stoppen we nog bij diverse uitzichtpunten. Het verbaast ons dat in zo een uitgestorven gebied als hier nog kleine gemeenschappen bestaan. In de winter is het waarschijnlijk hier geheel uitgestorven. De eigenares van de laatste B&B is opgegroeid in dit gebied. Ze woont nu alleen nadat een jaar geleden haar man na een kort ziekte bed is overleden en haar kinderen naar Glasgow zijn vertrokken. We merkten dat ze zeer verlegen is naar wat sociaal contact.

Amhuinnsuidhe Castle

• Standing Stone

• We rijden niet verder naar Stornoway maar slaan af naar het westen richting Standing Stones. Standing Stones zijn rechtopstaande stenen van Lewisian gneiss, dit gesteente heeft een ouderdom van circa 3 miljard jaar oud. Deze gneiss vindt je op de gehele Hebriden terug. Net zoals met Stonehenge is het een raadsel hoe men deze stenen van meerdere duizenden kilo’s zonder enig gemechaniseerd gereedschap overeind heeft kunnen zetten. De Standing Stones zijn mogelijk een tempel geweest of heeft een ander religieus doel gehad. Na de Standing Stones hebben we langs de westkust van North Harris gereden tot waar de weg ophoud. Dit is een heel mooi stuk landschappelijke weg. Langs de weg zie je weer de kenmerkende plaatsen waar de bewoners de turf ontginnen. Uitzonderlijk mooi is de Camas Uig, een baai met een ruim twee kilometer breed en lang zandstrand.

Standing Stone

• Op zoek naar B&B

• Omdat de dag al aardig begint af te lopen zijn we alleen nog richting het eiland Great Bernera gereden. Het eiland is door een causeway met de vaste wal verbonden. We zijn niet het eiland op gereden maar zijn bij de brug omgekeerd en richting Stornoway gegaan om een B&B of hotel te zoeken. In Stornoway aangekomen hebben we geen B&B weten te vinden en rijden richting Eye Peninsula omdat we weten dat daar een B&B zit. Deze blijkt vol te zijn en we worden aangeraden terug te rijden naar Stornoway. Daar proberen we een aantal hotels en guesthouses maar alles is vol. De camping is ook vol en men heeft alleen nog ruimte in de bunkhouses. Dit zijn kleine kamers met twee of vier stapelbedden en deel je met andere. Nee, bedankt zeiden we gelijk.
    We verlaten Stornoway en rijden richting de westkust en nemen de weg naar het noorden. We rijden naar Barvas en zien daar een B&B, jammer genoeg heeft zij ook geen plaats maar begint gelijk te bellen. Na vele telefoontjes herinnert ze zich een hotel in Borve die net geopend is. Ze belt het hotel en we kunnen daar terecht, ze verontschuldigt zich dat het hotel wel erg duur is en wel ₤90,00 voor een kamer en-suite. Vinden we nog wel meevallen. We vinden het hotel snel, een week eerder is het geopend en heeft nu al zijn eerste tien gasten gehad. Men is daar zeer verbaasd over omdat ze nog niet geadverteerd hebben.
    De volgende morgen zijn we op tijd opgestaan omdat we rond half een bij de ferry in Stornoway moeten en willen nog naar een aantal locaties toe. Vanuit Borve rijden we naar Port of Ness en Butt of Lewis. Dit is de meest noordelijke punt van de Hebriden, het is er droog maar winderig en frisjes. Port of Ness is een kleine vissershaven en Butt of Lewis is een hoog klif met een zeer mooie grote vuurtoren. Hiervandaan zijn we in de lengterichting van Lewis gereden naar Dun Garloway Broch. Dit is de één na best bewaarde Broch van het Verenigd Koninkrijk. De best bewaarde bevindt zich op de Shetlands.

Hotel in Borve

• Dun Garloway Broch

• Dun Garloway Broch is circa 10 meter hoog en je kunt in de ruimte tussen de dubbele buitenmuren komen en daar over de trapstenen lopen. Aan het eind van de 19de eeuw heeft men zich gerealiseerd dat de culturele waarde van de Brochs zeer hoog is en begon men met maatregelen om verder verval zo veel mogelijk te voorkomen. Na dit bezoek zijn we doorgereden naar Stornoway, na het inchecken hebben we op de havenkant een kleine picknick opgezet. Het weer in Stornoway is uitstekend en het is er zelfs warm. De ferry komt op tijd aanleggen en het is een hele geruststelling dat we aan boord kunnen zonder de onzekerheid van een wacht rij.
    De overtocht neemt circa 4 uur in beslag en omdat er buiten een stevige wind staat gaan we op het promenade dek zitten, hier vandaan hebben we een prima uitzicht naar voren en opzij. Op zee is het onbewolkt, boven de Hebriden is bewolking aanwezig en er vallen enkele buien. Het weer boven het vasteland van Schotland is ronduit slecht, het is zwaar bewolkt en het regent