Isle of Harris

• Isle of Skye naar Isle of Harris

• Dit was de dag voor ons om de oversteek naar de Hebriden te maken en in spanning moeten we afwachten of we de ferry op kunnen. We pakken onze spullen in en rijden eerst naar de top van de Quiraing. De vorige avond stond de zon niet goed voor foto’s van de klifrand en de Old Man. Nu bij zonsopgang schijnt de zon perfect op de klifrand. Na het nemen van een aantal foto’s rijden we weer terug richting Staffin om vervolgens om de noord heen richting Uig te gaan. We weten dat er onderweg nog twee bezienswaardigheden zijn te weten de ruïne van Duntulm Castle en het Skye Croft Museum.
    Duntulm Castle is tot 1730 bewoond door de MacDonalds, op deze plaats stond eerst een Broch uit de Ijzertijd. Het kasteel is in 1730 verlaten wegens een vermeend spook, de MacDonalds hebben hierna hun intrek genomen in Castle of Armadale. De ruïne is vrij toegankelijk maar in een hele slechte staat en recentelijk is bij een storm de laatste gemetselde muur omgevallen. Hierna zijn we doorgereden naar Skye Croft Museum, dit is een museum dorp opgebouwd uit black houses. In dit dorp laat men zien hoe de Schotten eeuwenlang hebben geleefd en gewoond.
    Na dit bezoek zijn we doorgereden naar Uig, we weten al dat de ferry bijna vol zit en dat wij als nummer twee op de wachtlijst staan. Deze informatie blijkt van geen enkele waarde te zijn, het komt er gewoon op aan dat wie vooraan in de werkelijke wacht rij staat de meeste kans heeft om aan boord te komen. Wij zijn nu nummer zes in de rij en het is alleen nog maar fingers cross en wachten op wat gaat komen. Wij kwamen rond twaalf uur aan rijden en de ferry gaat pas om twee uur, toch staat de gehele wacht rij al snel vol met auto’s. Rond half twee komt de ferry aanvaren en begint het ontladen. Om kwart voor twee gaan de eerste auto’s aan boord en wij maar wachten. Na een korte tijd krijgt een kleine auto meer naar voren in de rij het teken dat zij aan boord kann gaan. Op het bovendek is nog een klein plekje vrij.
    Net voor twee uur krijgen we te horen dat wij ook aan boord kunnen en na ons nog drie auto’s. De rest moet nog even wachten. Bij de ferry aangekomen blijkt dat het ook echt niets scheelt. Na ons zijn er nog vier auto’s aan boord gekomen en dat was het. Wij opgelucht en blij, we vertrekken al snel. Het weer is goed en het zicht is uitstekend. Na twee uur varen komen we aan in Tabbert en we zijn al snel van boord. De ferry is een roll-on roll-off wat betekend dat de auto’s aan de ene kant de ferry oprijden om er aan de andere kant weer af te rijden. Aan boord hadden we besloten om gelijk naar South Harris te rijden om daar ergens een B&B op te zoeken.

• Duntulm Castle

Dumtulm Castle

• Isle of Harris

• South Harris is een scheefliggend eiland, de oostkust is stijl met kliffen en ingeslepen riviermondingen. De westkant loopt geleidelijk in zee af met mooie witte zandstranden, je waant je bijna in Griekenland. De weg loopt voornamelijk langs de westkust en daar vind je dan ook de huizen en dorpen terug. We passeren al snel twee borden met B&B en stoppen bij de eerst volgende en het is gelijk raak. Voor ₤30,00 hebben we een kamer en-suite (eigen douche en toilet). Het is een prima ruime kamer met ruime badkamer. We vragen of ze ook avondeten verzorgd, spijtig zegt ze dat dat niet gaat op zo korte termijn. We kunnen wel prima eten in the Anchorage in Leverburgh en ze wil graag voor ons reserveren. Zo gezegd zo gedaan, om zeven uur rijden we richting het restaurant. Die zit gelijk naast de vertrekplaats van de ferry naar North Uist. Het restaurant serveert prima verse vis en we laten de scalops en langoustine uitstekend smaken. Onder het eten zien we de ferry van North Uist aan komen varen en weer vertrekken. We zien de ferry tussen de eilanden door varen en in de verte verdwijnen achter een aantal eilanden. Na het eten rijden we eerst nog naar Finsbay aan de oostkust en steken binnendoor terug richten Leverburgh. We rijden gelijk door naar de B&B.
    Op dezezelfde dag is de oom van Marion met zijn zoon ook overgestoken naar de Hebriden en wel vanuit Ullapool naar Stornoway. We hebben al eerder een afspraak gemaakt om elkaar op de Hebriden ergens te ontmoeten. Nadat we terug zijn in de B&B bellen we ze op en spreken af bij de Standing Stones in Calanish. Zij hebben ook nipt op de ferry kunnen komen en hadden veel problemen om in Stornoway een B&B te vinden. Ze hebben gelijk de terugvaart geregeld voor donderdagmorgen en wel vanaf Tarbert naar Uig. Wij gaan overmorgen terug van Stornoway naar Ullapool en gaan deze de volgende morgen regelen.

• Skycroft Museum

Skycroft Museum met "black houses"