Northern Highlands

• Van Kinlochbervie naar John o'Groats

• Vanuit Durness gaan we de coastal trail naar John o’Groats rijden. Het is nu vrijdagmorgen en we hebben twee dagen de tijd om over dit gehele stuk te doen dus heel veel gelegenheid om rond te kijken. De noordkust en diverse dalen zijn zeer vruchtbaar, de bodem bestaat daar uit kalk. In deze regio leven al heel lang mensen en ook de Vikingen en Kelten zijn aangetrokken door dit “paradijs”. De Vikingen hebben heel lang controle gehad over het gebied en pas in de 15 eeuw zijn ze deze kwijtgeraakt.
    Vanaf Durness rijden we naar Faraid Head, dit is een schiereiland met steile kliffen aan de noordzijde. We zijn op zoek naar papegaai duikers. Dit zijn vogels met een papegaaiachtige bek. Vanaf dit schiereiland heb je ook een goed zicht op de kliffen van Cape Wraith. De kliffen van Cape Wraith wordt al sinds de jaren dertig van de 20ste eeuw door de marine en luchtmacht gebruikt voor schietoefeningen. Het gebied is beperkt bereikbaar, hiervoor steekt een kleine ferry vanaf Keroldale de Loch over. Aan de overkant staat een kleine bus klaar om wandelaars naar de Cape te brengen. Bij oefeningen is de toegang tot de Cape afgesloten. Het vuurleidingcentrum bevindt zich op Faraid Head.

• Faraid Head en Cape Wraith

• Faraid Head en het verbindingsstuk tussen Faraid Head en het vaste land is voor een heel groot deel bedekt door duinen. In de duinen hebben we heel veel konijnen gezien en een das. Deze is even zeer van ons geschrokken als wij van hem. Dassen zijn nachtdieren en we hadden niet verwacht om er één te zien. We hebben in het water diverse papegaaiduikers gezien en het was alleen mogelijk door ver in te zoemen om ze op de foto te krijgen. Op het strand onder aan één van de kliffen zagen we ook drie eidereenden relaxen. Na de wandeling op Faraid Head hebben we eerst op ons gemak gegeten en zijn daarna weer terug gereden naar Durness.
    Even ten oosten van Durness bevind zich Smoo Cave, dit zijn twee grotten in elkaars verlengde. De eerste is ontstaan door golfwerking op de rotsen van de riviermonding, de tweede meer stroomopwaarts is het gevolg van karts verschijnselen in de kalksteen. De eerste grot is vrij bereikbaar, voor de tweede moet je met een rubberboot de grot invaren. Heel lang hebben de lokale vissers Smoo Cave gebruikt om de boten in op te slaan. Hiervoor werden ze met een takel de riviermonding in getrokken. Na Smoo Cave zijn we verder doorgereden richting John o'Groats, de weg loopt rondom Loch Eriboll. Op dit stuk bevinden zich een aantal B&B. Na het plaatsje Hope gaat de weg over de volgende landtong naar Kyle of Tongue. Dit stuk weg is twee baans en wij vonden het niet bepaald bijzonder..

• Cape Wraith

Cape Wraith, oefenterrein van de marine en luchtmacht. Is ook in gebruik bij de NAVO

• Kyle of Tongue

• De toegang tot Kyle of Tongue is bijna geheel verzand en over het resterende stuk open water is een causeway aangelegd. In het plaatsje Tongue hebben we kort gestopt, er is daar een camping, diverse B&B’s en een supermarkt. Op de volgende landtong hebben we de hoofdweg verlaten en zijn langs diverse kleine gehuchten gereden. Op dit stuk zijn een aantal B&B’s en het probleem is altijd dat je wel ergens een avond maaltijd moet kunnen krijgen. Het gebied is sterk doorsneden door riviertjes en op diverse plaatsen zien we boerderijen en farms, het land is hier zeer vruchtbaar en het zal hier goed vertoeven zijn. Wij zijn gestopt in de plaats Bettyhill in het hotel Bettyhill, de staat toont aan dat zijn gloriedagen al lang voorbij zijn. Het is over duidelijk dat het hotel is samengesteld uit diverse losse panden. Wij hebben voor dit hotel gekozen omdat het een keer tijd wordt dat we iets gaan wassen. Dit was hier helemaal geen probleem en we hebben er niets voor hoeven te betalen, waspoeder hadden we bij ons.
    Op een punt is dit hotel met zijn tijd meegegaan, ze hadden vrij Internet toegang. De kamers zijn redelijk en de bar is goed en vol met locals. Wat ons tegen heeft gestaan is de keuken, het eten is zeer matig met een beperkte keuze. Dat de keuken zeer matig is zien we de volgende morgen weer, standaard bij de prijs krijg je een continentaal breakfast en dat is zonder ei. Als je meer wilt moet je bijbetalen. Wij hebben genoeg aan wat toast, koffie, thee en cereal.
    De vorige avond was het weer nog uitstekend maar in de loop van de nacht is het weer slechter geworden. Bij het ontbijt regent het buiten. We rijden redelijk op tijd weg en gaan verder richting John o'Groats. Het regent niet meer en het is nog wel zwaar bewolkt. Als we de afslag zien naar de vuurtoren van Strathy Point besluiten we om daar te gaan kijken. Het is niet mogelijk om tot bij de vuurtoren te rijden, het laatste stuk moet je te voet gaan. Hierna rijden we weer rustig verder en nemen de afslag naar het Forsinard Peat Info centrum. Dit is gelegen in het oude stationsgebouw in het plaatsje Forsinard. Dorp is te veel voor een station, 4 huizen en een hotel.

• Kyle of Tongue

Kyle of Tongue met de highlands op de achtergrond

• Dunnet Head

• Het peat centrum is leuk maar het doel is niet de turf maar de vogels, het peat centrum is opgezet door de British Bird Society. Men maakt zich ernstig zorgen over de vele boomplantages in dit gebied. De humus laag is hier heel dun wat veroorzaakt is door het landijs. Dit heeft de bodem volledig ontdaan van de vruchtbare bovenlaag. In deze dunne laag worden bomen aangepland, de grond is niet geschikt voor grote dikke bomen en we zien vaak dat de gekapte bomen maximaal 15 cm dik zijn. Hiervoor is de turf ontgonnen en ontwaterd, dit heeft grote gevolgen gehad voor het vogel leven. Het Informatie centrum informeert voornamelijk over het verdwijnen van diverse vogels afhankelijk van het veen.
    Na rondgekeken te hebben gaan we weer terug naar de kust en vervolgen richting John o'Groats. Als we dichter in de buurt komen van Thurso zien we het karakter van het landschap veranderen, het gebied is ontgonnen en er zijn heel veel akkers en weide gebieden. Behalve de vele schapen zien we ook veel koeien en paarden. Thurso is de grootste plaats aan de noordkust en vanuit Scrabster vertrekt de auto ferry naar de Orkneys. Thurso is per trein bereikbaar, de spoorlijn loopt ondermeer door Forsinard heen. In Thurso zijn drie grote supermarkten. Wij doen daar boodschappen en rijden dan weer door richting John o'Groats.
    Het meest noordelijke punt van het Britse vasteland is Dunnet Head, je hebt hier vandaan een prima uitzicht over het eiland Hoy van de Orkneys. Dit eiland heeft een klif van 335m hoog, dit is het twee na hoogst klif van Groot Brittannië. Met goed weer is het uitzicht vanaf Dunnet Head schitterend, jammer genoeg was voor ons het weer niet zo goed. We rijden naar de vuurtoren van Dunnet Head, je kunt vlakbij parkeren. De toegang tot het terrein van de vuurtoren is beperkt, je hebt alleen toegang tot een modderpad langs een hek.

Dunnet Head

• John o'Groats

• Hierna zijn we verder gereden naar John o'Groats (Taigh Iain Ghròt in Gaelic). De naam John o'Groats is afkomstig van de Nederlander Jan de Groot. In de 14 eeuw heeft de Schotse koning de controle over Noord Schotland en de Orkneys van de Noren weten over te nemen. Hij heeft daarna aan drie Nederlanders, de gebroeders de Groot gevraagd om een ferry op te zetten tussen de meest noordoostelijke punt van Schotland en de Orkneys. Op de plaats van het huis van Jan de Groot is in 1875 het John o’Groats House Hotel opgezet. Tegenwoordig is het geen hotel meer en bij ons bezoek stond er een groot hek om het gebouw geplaatst.
    Wat er nog wel staat en in gebruik is, is The Last House. Bij aankomst in John o’Groats hebben we gelijk onze dagtrip naar de Orkneys bevestigd en betaald. Dat scheelt ruim een half uur voor de volgende morgen. We lopen nog wat rond en gaan de diverse winkeltjes in, het mot regent bijna continu. We gaan snel naar ons hotel, het Seaview Hotel. Dit hotel hebben we vanuit Bettyhill geregeld. Het hotel is geheel vol en de kamer die we hebben gekregen is er één zonder wc en douche, dit was al vertelt bij de reservering. Het heeft bij de gehele avond en nacht geregend.

John o'Groats, het meest noordelijke punt van het vasteland UK