Loch Torridon

• Torridon - Isle of Skye

• De volgende morgen is het weer sterk verbeterd. We nemen nog even afscheid en vertrekken dan uit Torridon. We nemen nu niet de weg bovenlangs maar de weg om het schiereiland heen richting Applecross. Deze weg is een single-track road. Langs de Loch liggen diverse kleine dorpjes die een bezoek absoluut waard zijn. Aan de westzijde van het schiereiland heb je een uitstekend zicht op Isle of Raasay met daarachter Isle of Skye. Langs het schiereiland loopt de Inner Sound en tussen de twee eilanden ligt Sound of Raasay. Na Applecross gaat de weg verder over de top van een andere kaap van het schiereiland, op de top heb je de pas Bealach-na Bo van 626m en dit is gelijk de hoogste pas die we hebben gereden in deze vakantie.
    Het uitzicht vanaf de pas is schitterend en dat hebben we deze trip al vaker gezien. De uitzichten in Schotland zijn schitterend en wijds. Het water van de zee is ook buitengewoon helder en doorzichtig. De daling vanaf de pas is magnifiek, even mooi als de Trollstiegen in Noorwegen. Het ontstaan van beide is identiek, namelijk ten gevolge van een gletsjer. Het dal bovenin is de bron van de gletsjer. Waar de weg over de rand met een aantal haarspeld bochten flink daalt, is ook de plaats waar de gletsjer het dal heeft verlaten en naar beneden is geschoven daarbij zijn het beneden dal en de wanden verder geërodeerd.
    Vanaf Tornapress aan de voet van Loch Kishorn volgen we dezelfde weg naar Kyle of Lochalsh als vanaf Kyle naar Torridon. In Kyle of Lochalsh gaan we eerst de lokale middenstand weer met een bezoek vereren waarna we de Skye Bridge nemen naar Isle of Skye. Deze brug is in 1997 gebouwd en vervangt de ferry tussen Kyle of Lochalsh en Kyleakin.

• Isle of Skye met Black Cuillin

Isle of Skye met Black Cuillin, zo op afstand is aan de linker klant met enige fantasie de vulkaan te herkennen

• Isle of Skye

• In Kyleakin stoppen we om wat te eten en om de brug in al zijn pracht te fotograferen. Hierna gaan we rechttoe aan op Uig, we willen deze middag nog boeken voor de ferry naar Tarbert op de Hebriden. Onderweg stoppen we bij een paar uitkijkpunten, ondermeer één met uitzicht op de Old Man of Stor, een alleen staande verticale rots aan de oostelijke klifrand van The Storr.
    Na Portree wordt het erg rustig op de weg, alle plaatsnamen en borden zijn hier in het Gaelic met daaronder in het klein de vertaling in het Engels. Skye produceert een aantal uitstekende Schotse Ale's, ondermeer uit "The Cuillins" en whisky's. Van de Ale's heb ik goed genoten, ik heb me van te voren voorgenomen om rustig aan te doen met de whisky. Dat is aardig gelukt.
    De bevolking van Skye en de Hebriden zijn zeer gelovig. Dit merk je uitstekend op zondag, er is dan bijna niemand op de weg en alleen in de toeristische locaties zoals Portree zijn de restaurants geopend.
    Isle of Skye is het grootste eiland van de Inner Hebriden. Het hart van Isle of Skye wordt gevormd door de Black Cuillin. Het zijn de restanten van een immens grote vulkaan ontstaan in de Jura periode bij het opsplitsen van Europa van Amerika. De Black Cuillin bestaat uit basalt en gabbro en is een van de meest uitdagende berg gebieden van Schotland. Het gehele eiland is opgebouwd uit basalt, gestold in verticale zuilen, Stavn in oud-Noors). Deze zijn zeer goed zichtbaar in Trottenish, het noordelijkste schiereiland van Skye.

Black Cuillin Ale

• In Uig gaan we gelijk naar het boekingskantoor van Caledonian MacBrayne gegaan. We zijn op zaterdag aangekomen op Skye en op zondag vaart er geen ferry, we willen voor maandag 14:00 boeken en krijgen te horen dat we op de wachtlijst komen te staan omdat er al heel veel reserveringen zijn. We hebben wel de mogelijkheid om maandagmorgen de ferry naar Lochmaddy op North Uist te nemen. Hiervoor is nog voldoende plaats vrij voor een directe boeking. We besluiten om het er op de wagen en de ferry naar Tarbert te nemen.
    Nu nog een B&B zoeken, we hebben er diverse tussen Portree en Uig gezien en ook een aantal in Uig zelf. We besluiten vanuit Uig noordwaarts verder het schiereiland Trotternish op te rijden om te kijken of we daar ergens een B&B zien. Na enige tijd komen we in Kilvaxter en zien daar een bord met B&B. Er is alleen niemand thuis. Daarna rijden we door en zien het Duntulm Castle Hotel, dit ziet er aardig lokaal uit en we besluiten om daar te gaan kijken. De receptie is in de pub en dat ziet er echt lokaal uit. Diverse mensen kijken ons nieuwsgierig aan en dit hotel lijkt ons wel wat. Jammer genoeg is het vol, men verwacht een bus met toeristen. Een eind verder zien we het Flodigarry Country House Hotel. We proberen het daar opnieuw en ik begin al bijna te lachen als we naar binnen lopen. Alles is in pluche en er komt iemand aanlopen die nog net niet in jacquet gekleed is. Daar staan we dan in spijkerbroek en fleece vest. Gelukkig neemt hij de beslissing voor ons en laat weten dat ze vol zijn. We hebben zo onze twijfels want er staat geen enkele auto voor de deur en het hotel ligt nogal afgelegen met een lastige toegangsweg die er totaal ongeschikt uitziet voor een bus. We denken eerder dat we niet geschikt gekleed zijn voor zijn hotel dan dat het hotel vol is. No hard feelings.
    We rijden verder door en komen uit in Staffin (Oud Noors: Stavn) wat "zuil" betekent. We zien daar diverse borden voor een B&B en rijden de eerste oprit op, we vragen voor een B&B voor twee nachten. De dochter des huizes kan hier geen antwoord op geven en gaat weg om haar moeder te vragen of dit goed is. Even later komt de moeder aanrijden, wij hebben al 5 à 6 keer gedraaid om weg te willen rijden en elke keer komt iemand anders van het gezin weer aanrijden. Nu komt het leuke als je op zoek bent naar een B&B in een kleine gemeenschap, men kent elkaar heel erg goed en gaat gelijk bellen naar een vrije B&B. Resultaat: de moeder komt met het adres van een B&B die twee nachten vrij is. Precies wat we zoeken, het probleem is alleen dat het voor ons zoeken is. Dat is ook goed te zien in Google Maps bij locatie 10. Uiteindelijk vinden we het huis en de kamer is uitstekend, inclusief vrij Internet toegang en en-suite. We vragen naar een restaurant en krijgen twee adressen waaronder Columba 1400, een christelijke instelling die jongeren helpt. Men heeft ondermeer een restaurant in het community centre opgezet. Hier hebben we gegeten en er staat Haggis op de kaart en lokale Ale. Uitstekend gegeten maar ze zijn op zondag niet open. Dat vertelt men ons ook in de B&B, op zondag moeten we uitwijken naar Portree of naar een van de hotels die we eerder op de weg gezien hebben.