Western Highlands

• Van Ullapool naar Kinlochbervie

• In Ullapool zijn we snel van boord gegaan en rijden naar de straten achter het havenfront. Daar zijn de B&B vaak goedkoper. Bij het eerste het beste huis met het bord B&B Vacant stoppen we en ze hebben een twee persoonskamer en-suite beschikbaar. Vlak voor ons zijn er twee Duitse jongens bij de B&B aangekomen en na ons komen er nog meer mensen. De B&B is vol en de mevrouw haalt het bord Vacant weg. Ze geeft aan wat ze als ontbijt aanbiedt en we bedenken ons geen twee keer als ze fruit en kaas noemt. We hebben gegeten in een visrestaurant aan de haven, men serveert hier van alles inclusief kreeft. Na het eten regent het niet meer en we lopen nog wat rond. We gaan een boekwinkel binnen en daar zie ik een boek over de Geologie en Landschap van Schotland. Hans bedenkt zich geen twee keer en koopt het boek.
    De volgende morgen laten we ons verwennen met een ontbijt bestaande uit yoghurt met fruit en toast met kaas. Dit is toch eventjes wat beter dan elke morgen een Schots breakfast. Gedurende de nacht heeft het veel geregend en het regent ook nog als we de boel aan het inpakken zijn. Voordat we Ullapool verlaten gaan we eerst langs bij de Toerist Information Desk om een tocht naar de Orkneys te boeken.

B&B in Ullapool

• NorthWest Highlands Geopark

• We neuzen nog wat rond en zien folders over het Northwest Highlands Geopark. Dit Geopark is opgezet om de bezoekers op de hoogte te brengen van de Geologische geschiedenis van dit deel van Schotland.
    Waarom dit stuk?
    Schotland heeft een veelbewogen geologische geschiedenis achter de rug van continent botsingen, woestijn vorming, heel veel vulkanische activiteit bij het ontstaan van de Atlantische Oceaan. Als laatste zijn de gletsjers in dit deel van Schotland de grootste geweest van het gehele Verenigd Koninkrijk. Dit alles wordt aan de hand van twaalf locaties uitgelegd.
    Ons plan was om eerst te gaan kijken bij de falls of Measach en daarna door te rijden naar de Inverewe Gardens alvorens naar het noorden richting Durness te gaan. Door het weer en omdat we al op Skye in de tuinen van Dunvegan Castle hebben rondgelopen besluiten we om de Gardens te laten voor wat ze zijn. We gaan wel naar de watervallen, deze waterval is ontstaan op de plaats waar de rivier van een hangend dal naar beneden stort in het onderliggende dal. De rivier heeft sinds het verdwijnen van de gletsjers al een diepe kloof doen ontstaan in de bodem van het hangende dal. Om dit goed te bekijken is er een hangbrug en een hang plateau over de kloof opgebouwd. Op beide mogen maar een beperkt aantal mensen tegelijk opkomen, waarom blijkt wel als een groep Spaanse toeristen met zijn allen de hangbrug oplopen. De brug begint aardig te slingeren en sommige mensen worden wit rond de neus.

falls of Measach

• Nadat we op een parkeerplaats vlak bij de Falls koffie hebben gemaakt rijden we terug naar Ullapool. De zon komt zelfs door en we hopen dat de regen voorgoed voorbij is. The Rock Route door het NorthWest Highlands Geopark is schitterend en goed gedocumenteerd. Langs de route staan op 12 locaties uitleg over de geologie van het land en aanwezige landschappelijke verschijnselen. Bij Knockan Crag is een informatie hut opgezet met diverse wandeling. Men weet op een uitstekende manier de soms lastige geologische materie duidelijk te maken. Heel interessant is de aanschouwing van de Moine Trust, één van de belangrijkste overschuiving van noord Schotland. De Moine Trust is ontstaan bij de botsing van het oeroude continent Baltica = Skandinavië met het oeroude continent Laurentia = Oost Canada, Groenland, Schotland. Bij de botsing is het gesteente boven de overschuiving over een afstand tussen de 30 en 100 km over het deel onder de overschuiving heen geschoven. Alles tenwesten van de trust behoorde tot Laurentia, alles ten oosten tot Baltica. Baltica is over Laurentia geschoven.
    Deze dag was voor ons een dag met wisselend weer, we hebben zon gehad, regen en zware bewolking. Na de laatste stop van The Rock Route nemen we de afslag richting Kinlochbervie, de informatie van de Tourist Information in Ullapool geeft aan dat hier een aantal B&B zitten. De eerste is vol maar de tweede heeft nog plaats, het zijn geen en-suite kamers. We zijn wezen eten in de Old Schools Restaurant.
    De volgende morgen is het weer flink verbeterd, na het ontbijt rijden we terug richting de hoofdweg. We stoppen eerst op een parkeer plaats waar we een uitstekend zicht hebben over de Loch Inchard. Op de hoofdweg aangekomen gaan we richting Durness. De weg er naar toe gaat door een totaal verlaten wildernis met enkel schapen, alleenstaande huizen en soms een tegenligger op deze single track road. Het gehele beeld van de omgeving verandert met een donderslag wanneer we aankomen bij Keoldale. Het land oogt gelijk veel vriendelijker en we laten de bewolking achter ons. Het weer aan de noordkust is een stuk prettiger dan wat we de vorige dag hebben gehad.