Isle of Mull

• Lochgilphead - Isle of Mull

• De volgende morgen staan we op tijd op, we willen naar Oban rijden om daar de ferry naar Mull te nemen. Tijdens ons ontbijt verorberen de midges hun ontbijt ook. We breken heel snel op en gaan op weg naar Oban. Deze plaats ligt aan de Firth of Lorn. De weg van Lochgilphead naar Oban loopt langs een aantal Lochs en over de heuvels tussen de Lochs. Hogerop de heuvels is het terrein ruig met kleine meertjes. De plantengroei bestaat uit heide en gras afgewisseld uit doornstruiken met kleine gele bloemen. In de beekdalen en aan de rand van de meertjes staan wat lage beuken en dennenbomen. In het gehele gebied lopen veel schapen rond, zij eten voornamelijk van het gras tussen de heide planten. Schotland is een land waar het langdurig kan regenen en de slechte natuurlijke afvoer van het regenwater maakt de grond zeer nat. Het onderliggende gesteente is bijna zo goed als ondoordringbaar voor water. Hierdoor bestaan grote delen van Schotland uit turf, deze grond is zurig en onvruchtbaar en bomen groeien hierop heel slecht. Alleen in een korte periode rond 3000 v Chr was het klimaat warmer en droger en de vele stronken en boomstammen in de turf geven aan dat in die tijd de Schotse Highlands bedekt moeten zijn geweest met bomen. Op diverse plaatsen in de highlands heeft men de afwatering verbeterd en de grond met kalk verrijkt waardoor deze basisch is geworden en vruchtbaarder. Op deze ondergrond zijn productie bossen gepland, door de dunne humus laag van soms niet meer dan 10-20 cm kunnen de bomen niet groot worden voordat men ze kapt, ze zouden anders door een storm al te vroeg omgaan. Je ziet dan ook dat in de productie bossen de bomen in grote delen door een storm zijn omgegaan. Ze hebben gewoon weg onvoldoende wortelgrip in de dunne humus laag.

Havenplaats Oban

• Oban

• In Oban zijn we eerst wezen tanken en boodschappen gaan doen in een supermarkt alvorens we naar de ferry rijden. Bij het booken voor de overtocht blijken er veel reserveringen te zijn, zoveel dat we op een wachtlijst komen te staan. Wij hebben het idee, dat als meer dan een aantal van de plaatsen voor voertuigen al zijn gereserveerd, je op een wachtlijst komt en dan is het een kwestie om te zorgen dat je vooraan in de wacht rij bij de ferry komt te staan om zo de grootste kans te hebben om alsnog mee te kunnen. Voor de lokale transportbedrijven en bewoners is er altijd plaats aanboord gereserveerd, verder zijn er afzeggingen en natuurlijk degene die niet op tijd zijn om zijn reservering om te zetten in een plaats aan boord, al deze plaatsen komen vrij als ze niet gebruikt worden. Onze ervaring is dat je tot een paar dagen voor vertrek nog kan reserveren mits er voldoende plaats is, in het hoogseizoen is het altijd verstandig om ver van te voren te reserveren.
    Gelukkig konden we mee naar Mull, de overtocht van Mull naar Oban neemt circa drie kwartier in beslag. Deze overtocht kostte relatief het meest, alleen de terugtocht van Lewis was duurder maar de afstand was hier het grootst.Het laden en lossen gaat redelijk snel, bij deze langere overtochten moet je het voertuig verlaten. Auto’s moeten op de handrem staan en als motorrijder moet je zelf zorgen dat je motor vastgesnoerd staat met blokken bij de wielen.
    Op Mull aangekomen rijden we gelijk naar Fiorinphort, dit is een kleine havenplaats op de westpunt van Ross of Mull. De weg er naar toe gaat over een aantal passen langs diverse meertjes hoog in de heuvels en gaat dwars door de caldera van de Mull Volcano. De zuidoost zijde van Mull bestaat uit de restanten van een hele grote vulkaan op de rand van de Great Glen Fault. Deze vulkaan en de meeste andere vulkanen in het westen van Schotland zijn ontstaan in de tijd dat Europa en Noord Amerika van elkaar zijn gescheiden en de Atlantische Oceaan is ontstaan. Het begin hiervan vond plaats in de Jura, ongeveer 140 miljoen jaar geleden.
    Wij zijn bij Fiorinphort gaan picknicken en omdat het daar nogal waait zijn we weer snel op de terugweg. We willen de scenic route aan de westkant van het eiland nemen maar worden aan het begin tegengehouden met de melding dat we beter deze weg niet kunnen nemen. Men is op deze weg met herstel asfaltwerkzaamheden bezig en omdat het een single track route is zijn langdurige vertragingen te verwachten. Jammer omdat dit een heel mooi stuk is, we rijden dezelfde weg terug richting de aanlegplaats van de ferry in Craignure.

Meevlieger aan boord van ferry Oban naar Craignure

Vulkaan dat het grootste deel van Isle op Mull vormt

Je staat hier midden in de 140 miljoen jaar oude Mull Volcano, deze vulkaan is gevormd door de IJsland hotspot.

• Isle of Mull

• We willen één nacht op Mull blijven maar weten nog niet zeker met welke ferry we Mull weer gaan verlaten. Behalve de overtocht Oban – Craignure vaart er ook een ferry van Fishnish naar Lochaline en van Tobermory naar Kilchoan op Ardnamurchan.We besluiten de camping in Tobermory te nemen en dan de volgende dag de noord en noordwest kant van Mull te gaan bekijken alvorens de ferry van 13:10 te nemen vanuit Fisnnish. Bij deze ferry is reservering niet nodig en je moet 10 minuten voor vertrek aanwezig zijn. De camping in Tobermory staat niet aangegeven, de wegsignalering naar campings in Schotland en Engeland is minimaal. We vragen de weg naar de camping bij de tourist information office, deze camping ligt al in de richting die we de volgende dag willen gaan nemen.De camping is hier heel basic voor tenten, één douche en geen hook-ups voor elektriciteit. Het veld voor de tenten staat op de wind en met het zakken van de zon begint het op het terrein al snel af te koelen. Zelfs zo snel dat we rond een uur of negen in de auto zitten. Een geluk is het dat door de wind de midges afwezig zijn. In vergelijking met de afgelopen drie nachten is het in de nacht flink koud. De wind valt weg in de loop van de nacht en hierop hebben de midges gewacht.

• Isle of Iona

Isle of Iona aan de westkant van Isle of Mull

• Rondrit Isle of Mull

• In de nacht hebben we de tentflappen van de ventilatie openingen dicht gehouden waardoor we weinig last van de midges hebben gedaan. Maar zo gauw als de tentdeur open gaan stormen ze naar binnen. Dit verstoort ons ontbijt want normaal gaan we altijd eerst rustig ontbijten alvorens op te breken. Op het moment dat we buiten de tent komen hangen ze in grote wolken om ons heen, we weten niet hoe snel we de spullen moeten inpakken. We gaan ergens ontbijten waar meer wind staat zodat we geen last van de midges hebben. Na het ontbijt rijden we door langs de noordkust door plaatjes als Dervaig, Calgary, Achleck, Lagganulva en Killiechronan. Het gehele stuk is een single-track road.
    Calgary heeft een galerie met de naam Art of the Woods. Van diverse objecten uit de natuur heeft de eigenaar kunstobjecten gemaakt en dat heeft hij heel goed gedaan. Calgary in Canada is vernoemd naar Calgary op Mull. Daar is men best trots op en er staat op diverse plaatsen hoe dit is gekomen. Een kapitein van de Mounted Police heeft enige tijd met veel genoegen doorgebracht in Calgary, Mull. In Canada kreeg hij de leiding over een fort en als dank voor de gastvrijheid in Calgary heeft hij dit fort de naam Fort Calgary gegeven. Op deze locatie is de plaats Calgary ontstaan.
    Onderweg op deze weg zien we nog een eagle rond vliegen en later zien we vogelspotters met grote kijkers een eaglenest bekijken. Even voorbij Killiechronan komt onze weg samen met de weg welke we gisteren wilde rijden maar was geblokkeerd door asfaltering werkzaamheden. Weer worden we tegengehouden omdat men nu aan het asfalteren is aan een stuk van 2,5 mijl welke we moeten hebben als we niet helemaal terug willen gaan rijden. We hadden de vorige dag gevraagd wat men verder gaat asfalteren en daar zat dit stuk van 2,5 mijl zeker niet bij.
    Op deze gehele tocht maakte het ons niets uit wanneer we waar zijn behalve dat we nu de volgende dag in Torridon moeten zijn om daar familie te ontmoeten. Hij is de oom van Marion en 93 jaar oud, hij komt al vanaf eind jaren 40 in Schotland, de laatste jaren gaat hij samen met zijn jongste zoon. Voor ons is Fort Williams een belangrijk aansluiting. We moeten de ferry van 13:00 van deze dag hebben omdat de volgende pas om 14:50 gaat en willen deze avond in Fort Williams zijn.
    Het is al 11:45 en er zit niets anders om dan dat we 25 mijl gaan omrijden. Normaal is dat geen probleem behalve als het een single track road betreft waar de gemiddelde snelheid rond de 30 km/uur ligt. Totaal moeten we nu 32 mijl afleggen waar we verwacht hadden om maar 9 mijl af te moeten leggen. We hebben het gehaald en wel met 5 minuten over.

• Dovecote Restaurant

Dit is daad werkelijk een restaurant