laatste paar dagen

• Deze op een na laatste dag in Noorwegen zijn we later dan normaal weggereden. De zon schijnt, voor de verandering een vol op en we zijn nu dicht bij het Telemark kanaal. Dit is een kanaal aangelegd voor het transport van goederen en passagiers. Men heeft daarbij zoveel als mogelijk natuurlijke waterwegen zoals rivieren en meren gebruikt waarbij de watervallen en stroomversnellingen met sluizen zijn overbrugd. We zijn naar de dichtstbijzijnde sluis gereden, de Vrangfoss sluis. Daar hebben we twee Oostenrijkers ontmoet die we de vorige dag bij Eidsborg ook zagen lopen. We maken een praatje en zijn daarna langs het sluizencomplex gelopen naar de bovenste sluisdeur.

• Telemark Kanaal

• Het Telemark kanaal bevindt zich in het zuiden van Noorwegen en verbindt Skien door een reeks van 18 sluizen met Dalen. In het kanaal zitten diverse meren allemaal in de Skien waterscheiding.
    Het oorspronkelijk ontwerp bestond uit twee kanalen. Het Norsjø-Skien kanaal, met sluizen in Skien en Løveid, is gebouwd in 1854-1861 en verbindt Skien met het Norsjø meer. Het langere Bandak-Nordsjö Canal is in 1892 geopend en verlengd het Norsjø meer door de Flåvatn en Kviteseidvatn met het Bandak meer. Na opening is het gehele kanaal gezien als een van de acht wereldwonderen. Het Bandak-Nordsjö Canal werd voornamelijk gebouwd voor het vervoer van goederen, personen en om overstromingen te voorkomen. Het oostelijke deel met Skien geeft vanaf het Norsjø meer toegang naar Notodden via Lake Heddalsvatnet en naar het zuiden toegang tot de zee.
    Het Telemark kanaal bestaat uit 18 sluizen, is 105 kilometer lang en heeft een totaal hoogteverschil van 72 meter. De grootste sluis Vrangfoss, het bevat vijf kamers en overbrugd daarmee een hoogte van 23 meter.
    Vanuit Vrangfoss zijn we naar Ulefoss gereden waar het kanaal het Norsjø meer ingaat. We wilden nog twee staafkerken opzoeken en zijn daarom niet te lang in Ulefoss gebleven. We zijn eerst naar de Heddal staafkerk gereden.

Telemark kanaal

• Heddal Stavkirke

• Heddal staafkerk is een staaf kerk gelegen in Heddal in de Notodden gemeente. De kerk is een drievoudige schip staafkerk en is de grootste staafkerk in Noorwegen. Het is gebouwd in het begin van de 13e eeuw. Na de reformatie was de kerk in een zeer slechte staat en de restauratie vond plaats tin 1849-1851. Echter bezaten de restauratoren niet de nodige kennis en vaardigheden en een tweede restauratie vondplaat in de jaren 50 van de vorige eeuw. Het interieur is gekenmerkt door de periode na de Lutherse Reformatie van 1536-1537 en is voor een groot deel het gevolg van de restauratie die in 1950 plaatsvond.
    Het is een machtig mooi gebouw en bevat vele bijgebouwen. Na de lunch zijn we verder gereden naar de staafkerk van Flesberg. Deze is zo klein dat we er totaal voorbij zijn gereden en pas nadat we zijn omgedraaid en rustig terugreden zien we hem liggen.

Heddal Stavkirke

• Flesberg Stavkirke

• Flesberg staafkerk is een staaf kerk gelegen in Flesberg in Buskerud, Noorwegen. Diverse schriftelijke bronnen maken in 1359 voor het eerst melding van de kerk, maar het is waarschijnlijk gebouwd in de tweede helft van 1100 of de eerste helft van de jaren na 1200. De kerk was oorspronkelijk een enkel schip kerk (type B) met vier vrijstaande interne poorten, voorzien van een verhoogde centrale dak, omgeven door gangpaden aan alle vier zijden. Het had een smaller koor met een verhoogd centrale dak en een halfronde apsis. Het is omringd door een galerij verbonden met de houten wanden.
    In 1735 zijn het koor en de apsis alsmede de oostelijke muur van het schip verwijderd. Het schip werd in oostelijke richting uitgebreid en twee zijbeuken zijn toegevoegd waarbij het huidige kruisvormig ontwerp ontstond.
    De kerkwerf is omheind met leisteen afkomstig van de Haukeli boerderij op de westelijke oever van de rivier de Lågen. Op sommige leien zijn ijzeren ringen aangebracht; deze ringen werden gebruikt om de paarden tijden een kerkdienst aan vast te maken. Elke boer had zijn eigen ring en de oudste ring dateert uit 1661.
    We hebben de kerk van buiten bekeken en nadat we foto’s hebben gemaakt vertrekken we richting de Oslo Fjord. Het landschap is duidelijk veranderd, lang niet meer zo heuvelachtig als we eerst hadden en veel meer landbouw. We willen de volgende dag de ferry van Horten naar Moss nemen en zijn op zoek gegaan naar een camping in de buurt van Horten. We vonden daar een familiecamping en dit is gelijk de duurste camping van deze gehele reis geweest. Het bestaat uit lange rijen met vaste caravanplaatsen en losse plaatsen voor tenten, caravans en campers.

Flesberg Stavkirke

• Richting huis

• De volgende morgen rijden we naar de ferry en voor de eerste keer deze vakantie wordt de lengte van de camper opgemeten. Door de fietsen achterop zijn we langer dan zes meter en moeten twee keer zoveel betalen als zonder de fietsen en we hebben de fietsen geen een keer gebruikt. Aan de overkant doen we wat boodschappen en zoeken de snelweg op. Vlak voor de Zweedse grens tanken we en kopen wat kleingoed om de Noorse kronen op te maken. Hier moeten we ook tol betalen voor het laatste deel in Noorwegen.
    In Zweden rijden we in één keer door naar Malmö en zoeken daar een camping op. De brug naar Kopenhagen zien we vlak bij liggen. De volgende morgen hebben we afgerekend en draaien gelijk de snelweg op en op weg naar de brug richting Denemarken. Hier betaal je tol voor de brug. We hebben dezelfde weg gereden als heen en als we de ferry op draaien die ons naar Duitsland brengt wordt de lengte weer gemeten en nu zijn we korter dan 6 meter, de fietsen tellen niet mee want het gaat om de lengte van het chassis.
    In Duitsland is het warm en benauwd, we hebben doorgereden tot Sittensen en hebben daar op de camperplaats overnacht. Er is hier geen elektriciteit, wel water en je staat hier gratis. Voor de eerste keer zetten we de koelkast op gas. In de nacht onweert, regent en hagelt het heel erg en omdat we vlak onder het dak slapen worden we steeds wakker van de herrie op het dak.
    De volgende morgen zijn we verder gereden en komen mooi op tijd thuis aan.