van Røros naar Ålesund

• We zijn net de oude koperstad Røros uitgereden onderweg naar de oude kopermijn. Er is daar een museum en een rondleiding door de mijngangen. De weg er naar toe is smal maar schitterend om te rijden en gaat door kleine riviertjes heen zonder een brug en op meerdere plaatsen is het nodig om bijna stapvoets te gaan. Uiteindelijk komen we aan bij het mijnmuseum en tot onze teleurstelling is deze nog niet geopend. Het seizoen begint pas op 22 juni.
    We zijn terug gegaan naar de grote weg om verder naar het oosten te gaan. We rijden daarbij eerst langs de oever van de Djupsjoen en zijn op zoek naar een bordje dat ons richting een camping of camper plaats gaat wijzen. Jammer genoeg vinden we niets en wanneer we een bord zien dat de grens met Zweden verder op is besluiten we weer noordwaarts te gaan. We volgden de oevers van de Aursunden tot we weer bij de Glomma rivier zijn aangekomen en slaan af naar het noorden de 30 volgend. Uiteindelijk zijn we aangekomen in Støren en we zijn een bord naar een camping gaan volgen. Daarbij zijn we via een smalle brug de rivier Gaula overgestoken en links af waar we net onder de E6 door konden en dan is het oppassen. We moesten onder een lage spoorbrug door, wij zijn te hoog en hebben moeten omrijden.

Gaulafossen

• Kristiansund

• De gehele dag is het zwaar bewolkt geweest met zo nu en dan regen en soms even een mager zonnetje. De weg naar Støren loopt door een mooi dal en wat beter weer zou nog meer aan de rijvreugde hebben kunnen toevoegen. De camping in Støren ligt er goed bij en het is erg rustig, in de avond heeft het veel geregend maar de Internet verbinding is gratis en uitstekend. Het heeft de gehele nacht geregend maar bij het opstaan is het weer droog. We gaan vandaag richting Kristiansund maar eerst moeten we tanken en daar zien we een toeristencentrum. Het is het altijd waard om daar eens naar binnen te stappen om te kijken of er informatie te halen is.
    Bij het wegrijden uit Støren regent het, we hebben de E6 gevolgd door het Soknedal tot in Berkåk Veikro. Daar zijn we de 760 gaan volgen door het dal van de Orkla. Dit is een heel mooi dal, dit dal hebben we al snel verlaten richting Øye den verder naar Halsanaustan. Hier hebben we de ferry genomen naar Kanestraum. Verder op zijn we door een serie van bruggen en tunnels naar Kristiansund gereden. De weg gaat dwars door de stad heen en dan door een diepe onderzeese tunnel naar het eiland Averoya. Dit is het eerste eiland van de Atlantikhavnveie en we besluiten om hier een camping te gaan zoeken. Maar eerst hebben we een bezoek gebracht aan de Kvernes Stavkirke, dit is een mooie witte staafkerk en vanaf deze locatie heb je een uitstekend zicht op de Gjemnessund hangbrug.
    Op Averoya hebben we een camperplaats gevonden op de Lysø camping. Vanaf de campeerplaats hebben we een uitstekend zicht gehad op de hoog brug van de Atlantikveie en vooral in de zonsondergang is dit een grandioos gezicht. Het weer is in de loop van de dag sterk verbeterd en we kunnen zelfs buiten eten

Ferry Halsa naar Kanestraum

• Atlanterhavsveien

• De Atlantische weg of de Atlanterhavsveien is een 8,3-kilometer lange sectie van de 64, die over de eilandengroep in Eide en Averøy in Møre og Romsdal loopt. De weg loopt door Hustadvika en verbind het eiland Averøy met het vasteland en Romsdalshalvøya schiereiland. Het loopt tussen de dorpen Karvåg op Averøy en Vevang in Eida en is gebouwd op een aantal kleine eilanden, die verbonden worden door een aantal verhoogde wegen, viaducten en acht bruggen; de meest prominente is de Storseisundet Bridge.
    De route werd oorspronkelijk voorgesteld als een spoorlijn in de begin van de 20e eeuw, maar dit plan kwam te vervallen. De eerste voorbereiding van de weg begon in de jaren 70, en de bouw begin op 1 augustus 1983. Tijdens de bouw werd het gebied getroffen door 12 zware stormen. De weg werd geopend op 7 juli 1989, heeft totaal 122 miljoen Noorse kroon (NOK) gekost, waarvan 25 procent met tol en de rest met overheidssubsidies is betaald. Het inzamelen van tolgelden werd geschat op een looptijd van 15 jaar, maar uiteindelijk is de weg in juni 1999 afbetaald en de tolvrij gemaakt. De weg is nu een cultureel erfgoed en geclassificeerd als een nationaal toeristische route. In 2009 is de Atlantische Oceaan Tunnel geopend van Averøy naar Kristiansund en samen vormen ze een tweede vaste verbinding tussen Kristiansund en Molde.

Bekende brug van de Atlanterhavsveien

• Ålesund

• De volgende morgen is het weer bewolkt en het regent licht bij vlagen. We hebben de Atlanterhavsveien gereden en zijn gestopt op diverse plaatsen langs de 8,3 km lange weg om van het wonder te genieten. Hierna zijn we verder gereden langs de kust naar Bud. Dit is een ongerept stuk Noorse kustweg, het soort weg die we in 2003 ook hebben gereden van de Lovoten naar Trondheim. We hebben de weg gevolgd en zijn met de ferry van Mordalsvagen naar Solholmen de Julsunder overgestoken.
    Vanaf het eiland Otröy hebben we de ferry naar Brattvag genomen en dan doorgereden naar Ålesund. Inmiddels regent het weer gestaag. In Ålesund is het zoeken naar een camping, de GPS geeft er een aan maar deze is al jaren gesloten en dan is het zoeken naar een tweede, dit wordt de camperplaats Voldalens. Deze locatie ziet er een beetje verlopen uit maar het blijkt wel te kloppen. Er is nog plaats en we gaan tussen de andere campers staan.