van Norddal naar Bøvertonvatnet

• De afgelopen nacht hebben we doorgebracht op de Norddal camping, dit is een leuke stille en vooral goedkope camping. De hele nacht heeft het geregend. We haasten ons nooit bij het opstaan en we zien wel wat de dag gaat brengen. Het enige dat zeker is dat we richting de Geirangerfjord gaan, door Geiranger heen en daarna zien we nog wel. Wat we wel moeten doen zijn wat dagelijkse boodschappen maar we verwachten wel ergens een supermarkt of winkel te zien.
    Na het ontbijt rijden we de weg terug naar Eidsdal, een andere weg Norddal is er niet. Na de inkoop rijden we verder het dal in naar boven richting Geiranger, onderweg passeren we de Eidsvatnet, een gletsjermeer afgesloten door een stuwwal. Uiteindelijk komen we aan bij het hangende gletsjerdal boven de Geirangerfjord en hebben van bovenaf een mooi zicht op de fjord. Alleen jammer dat het altijd maar bewolkt is en spettert. We nemen de haarspeldbochten naar beneden en volgen de weg naar Geiranger. Voordat we verder rijden bezoeken we het Noorse Fjorden centrum in Geiranger.

Geirangerfjord

• Geiranger

• Aan de achterzijde van Geiranger gaat de 63 in een aantal haarspeldbochten naar boven, we weten dat we direct een van de mooiste stukken weg in het Fjorden gebied van Noorwegen te zien gaan krijgen. Boven aangekomen rijd je weer in een hangend dal. In het begin is het dal nog breed maar hoger op versmald het, de plantengroei verdwijnt en de weg gaat verder omhoog in een set van haarspeldbochten. In dit gebied vind je vele gletsjermeren en de mooiste, Djulvatnet, moet nog komen. Wij hebben het Djulvatnet altijd alleen als een ijsmeer gezien. De 63 gaat aan de linkerkant om het meer en bij het volgende meer is er een T splitsing, rechts af ga je in een aantal tunnels onder een gletsjer door en links rijd je het Breiddal in.

IJsmeer Djulvatnet

• Strynefjellsvei

• Wij zijn rechtsaf gegaan en dat heeft een belangrijke reden. Bovenlangs loopt namelijk een weg door een zomer skigebieden en de weg gaat verder als Strynefjellsvei. We gaan de eerste tunnel is, komen eruit en gelijk zijn we de volgende tunnel al in gegaan. Na de uitgang gaat de weg door een klein gletsjerdal voordat je de volgende tunnel induikt. Net buiten deze tunnel splitst een weg naar links zich af. Dit is de weg naar Stryne. Er staat een bord in het Noors dat de weg na het skigebied is afgesloten. Dat is jammer want in Juni 1997 was deze weg al wel open en we reden indertijd tussen twee massieve ijswallen door. We besluiten om toch naar boven te gaan, de weg is smal met zeer veel haarspeldbochten. Machtig mooi!
    Het skigebied is het Strynefjell Sommersskicenter, er ligt alleen niet echt veel sneeuw meer op de helling. Na een tijdje rondgelopen te hebben rijden we weer terug, zijn de tunnels weer doorgegaan en het Bredval gaan volgen. Bij de Pollfoss zien we de Strynefjellsvei uit de heuvels komen. We vervolgen onze weg, zijn nog even gestopt bij de Dønfoss en verder op wat langer bij de Nordberg Kirke. We zijn het dal blijven volgen in Lom waar we rechts zijn afgeslagen omhoog het dal in, de Sognefjelssweg volgend. Het dal wordt steeds smaller en we zien diverse gletsjermeren.
    We stoppen uiteindelijk bij Bøvertonvatnet en vinden een overnachtingsplek op de camping Bøverton. Op de camping staan diverse hutten maar verder geen campers of tenten.
    De dag is nat en grauw begonnen maar in het Bredval kwam de zon door en in de avond was het minder grauw.