van Nigardsbreen naar Brikland

• Het kan wel prima weer zijn in Noorwegen. We staan op met blauwe lucht en de zon schijnt vol op. Even voor halfnegen zijn we weggereden naar het informatiecentrum bij Nigardbreen, alleen is het centrum gesloten en men is druk aan het verbouwen, we kunnen er niet in. Dit is een nadeel als je vroeg in het seizoen gaat. Bij de werkzaamheden en uitbreiding van de parkeerplaats is een heuvel van verwijderde aarde ontstaan. Vanaf deze heuvel hadden we een uitstekend zicht op de Nigardbreen en het meer aan de voet.
    We willen deze dag ander gletsjertongen van de grote gletsjer in het Jostedalsbreen Nasjonalpark gaan bekijken. Hiervoor zijn we teruggereden naar Gaupne, Solvorn en door naar Sogndal. Daar verlaten we de 55 en slaan af naar de 5 het Frudal in, langs het Dalavatnet naar de tunnel onder de Jostedal door. Aan de andere kant komt de weg even uit een tunnel en gaat de volgende tunnel in evenwijdig aan de oever van de Fjaerlandfjord. Tussen de twee tunnels is een uitkijkpunt waar vandaan je een uitstekend zicht hebt op de Fjaerlandsfjord.
    Helemaal aan het einde van de Fjaerlandsfjord is het Norwegian Glacier Museum met twee beelden van mammoeten bij de ingang. We zijn daar gestopt en hebben binnen rond gekeken. Hierna zijn we verder gereden tot bij de parkeerplaats aan de voet van de Bøyabreen, dit is een schitterende locatie op de Bøyabreen te bekijken. Bij de parkeerplaats loopt een nieuwsgierig paard rond, het dier geeft ons zacht kopjes en wil aangehaald worden. We hebben hier gepauzeerd en koffie gemaakt. Daarna rijden we de volgende sectie van Fjaerlandstunnel in. Bij de uitgang is het even opletten want nog geen 30 meter na het verlaten van de tunnel is er uitstekend zicht op de Kjøsnesfjorden. Wij zagen dit te laat en zijn omgedraaid om alsnog van dit uitzicht te genieten.
    We hebben de Kjøsnesfjorden verder gevolgd tot aan Skei, dan de E39 op tot aan Byrkjelo en de bergrug op naar het Breimsbryda Skisenter. Aan de andere kant zijn we via een set haarspelbochten naar Utvik en vandaar langs de Innvikfjord naar Olden en Loen om vervolgens Bødal in te rijden op weg naar de Kjenndalsbreen.

Fjaerlandfjord

• Kjenndalsbreen

• In Olden ligt een cruiseschip waarvan de passagiers naar alle waarschijnlijkheid met bussen naar de Kjenndalsbreen worden gebracht. De weg naar de breen is smal en vol met bussen, op een aantal plaatsen willen bussen langs elkaar. Een foutje en de bus glijdt naar beneden de helling.
    De weg naar de breen loopt langs de Lovatnet, helemaal aan het uiteinde is de Kjenndalstova. De bussen kunnen niet verder en de passagiers zullen te voet verder moeten. Wij zijn doorgereden, dat kost ons wel NK50,00. Aan het einde van de tolweg is een “parkeerplaats”. Eigenlijk een modderpoel, verder is er geen weg maar, alleen wat paden en bruggen over de gletsjerstroom. De gletsjer is verder teruggetrokken dan in 1997 en 2003. Wij zijn naar de voorkant van een gletsjertong gelopen, de gletsjer zelf is hier grijs van het al silt dat achterblijft bij het afsmelten van de bovenlaag. Deze silt laag versnelt het smelten van het ijs.
    We rijden terug naar de Stova, rusten daaruit en zijn daarna teruggereden naar Loen en volgen de noordkant van de Innvikfjorden naar Stryn en dan door naar Faleide waar we over de bergrug naar de Hornindalsvatnet zijn gegaan. Deze hebben we aan de zuidkant gevolgd en bij Nordfjordeid zijn we de noordkant van de Nordfjord gaan volgen totdat we een bord van een camping zien. Deze ligt in het Smørdal en is nog net niet geopend. Het seizoen is nog niet begonnen maar we mogen wel gebruik maken van de camping.
    Op de camping in een wasmachine met een muntautomaat maar we krijgen het ding met geen mogelijkheid aan de praat en er is geen gebruiksaanwijzing. Dan doen we het maar zijn Hollands en halen we de stekker van de wasmachine uit de muntautomaat en steken hem rechtstreeks in het stopcontact. Er is toch niemand aanwezig, van de droger maken op dezelfde manier gebruik

Kjenndalsbreen

• Målöy

• Als we de volgende morgen opstaan is het nog steeds bijzonder mooi weer. We hebben de noordoever van de Nordfjord verder gevolgd om de ferry te gaan nemen vanuit Målöy naar Oldeide. Alleen als we de grote brug overrijden naar het eiland waar op Målöy ligt zien we de ferry net vertrekken. We rijden wat rond op het eiland en gaan dan terug naar de ferry. Op het bord staat dat de volgende pas om tien over twaalf gaat en we hebben geen zin om anderhalf uur te wachten. We hebben besloten om over de noordkant van de fjord naar de ferry van Stårheim – Isane te rijden. Hier moeten we 45 minuten wachten en steken dan over naar Isane op het eiland Bremanger. We hebben via Svelgen naar Forde en dan langs de Fordefjorden naar Eikenes gereden waarvandaan we de ferry naar Dae hebben genomen. Dit is een machtig mooie weg met wel smalle wegen en geen campings.

Ferry Stårheim – Isane

• Brikland

• Uiteindelijk is het wel goed dat we deze weg hebben genomen want onderweg blijkt dat de ferry vanuit Kalvåg op het eiland Bremanger-Landet niet vaart en deze wilden we nemen.
    Het begint naar het einde van de dag te lopen en we zijn op zoek naar een camping of een plaats om met de camper te overnachten. We zien geen enkele geschikte en leuke plaats en zelfs de GPS laat ons in de steek met camping informatie. Uiteindelijk vinden we er een bij Brikland, een kleine camping aan een meer vol met forellen. We zoeken een plekje op en na een klein uur komt er iemand naar ons toe om af te rekenen. We vraagden of ze ook verse forellen verkopen, dat niet maar ze zegt dat een “oude man” wel zijn net wil uitzetten en dat we dan wel wat kunnen krijgen.
    Na een half uur komt een man van dik in de tachtig aan lopen, hij heeft 4 forellen uit de diepvries voor ons, deze zijn net twee weken eerder gevangen. We vragen wat hij ervoor wil hebben, hij vraagt om snaps maar dat hebben we niet en we geven hem ons laatste blikje bier.
    Weer thuis aan het einde van de vakantie hebben we gezorgd dat hij toch zijn fles snaps heeft gekregen.