Tocht naar de Noordkaap

• Zuid Noorwegen

• Na Trondheim zijn we op zoek gegaan naar een camping en vinden deze al gauw in Lundamo. Het weer was deze dag vrij goed, half bewolkt maar geen regen. Na de laatste ferry is het zwaarbewolkt met zo nu en dan wat regen. Op de camping aangekomen besluiten we om een hut te nemen. Er is een gootsteen aanwezig maar geen stromend water. Wel een ijskast met diepvriesvak. Deze moet eerst uitgebikt worden voordat er iets in kan. De hut bevat twee luie stoelen en een aparte slaapkamer met een 2 persoonsbed en een stapelbed. Het is jammer dat het regende bij aankomst, in de loop van de avond knapt het weer namelijk op en de temperatuur is lekker buiten. Na het eten lopen we nog over de camping.
    Bij het opstaan regent het weer en ziet het er niet echt mooi uit. Om 9 uur rijden we weg en nemen de E6 naar Dombas, dan naar Andelsnes en omhoog bij de Trollstigen. Het is jammer van het weer, het is zwaarbewolkt met veel laag hangende bewolking. Vanaf Trollstigen gaan we richting Geiranger. Hiervoor pakken we de ferry van Linge naar Eidsdal. We zien weer een mooie fjord met tussen de mist door de zeven zusters, dit is een waterval. We gaan nog een stukje verder naar Strijn. We passeren daarbij een hoogvlakte met een gletsjermeer waar nog sneeuw en ijs in ligt. Daar vandaan gaan we de nodige tunnels door, onder meer onder een gletsjer door en komen uiteindelijk op een camping uit bij Strynsvatn..

• Lundamo

Toeristen shop in Lundamo

• Strynsvatn

• Hier nemen we weer een hut omdat het nog steeds zwaarbewolkt is en regenachtig. Als we eenmaal eten begint het buiten op te klaren. Na het eten lopen we nog een stukje richting de waterval en omhoog de berg op. Het weer begint echt veel beter te worden.
    De volgende morgen is het prachtig weer. Om 9.30 rijden we weg. Als we door Loen rijden zien we een bordje staan met Kjendelsbreen, dit is 14 km ver. We zijn er 6 jaar geleden ook geweest. Het laatste stukje is een tolweg 30 NOK. We zien dat de gletsjer een stuk kleiner is dan zes jaar geleden. Bij een meer eten we en gaan dan door Byrkelo en om de Jostedalbreen heen, dit is het grootste ijsveld van Noorwegen. We gaan met tunnels onder de Bøyabreen door en via Sogndal naar Kaupanger. Via de Amla tunnel komen we bij een ferry uit naar Fodnes en daarna weer een tunnel en komen we uit in Laerdal.

Kjendalsbreen

• Laerdal

• Op de camping zetten we de tent op en zien dat ook een 2e tentstok is gebarsten. Om 17.00 zitten we te genieten in het zonnetje. Er staan erg veel Nederlanders op deze camping, begrijpelijk omdat deze camping in het ANWB camping boek staat. Nadat de zon achter de bergen van de fjord is gezakt koelt het behoorlijk af en gaat de lange broek weer aan samen met een vest.De camping van Laerdal ligt heel mooi aan een meer met aan de overkant de houten huizen van Laerdal. Vlakbij heb je de ingang van de tunnel richting Bergen. Nu deze tunnel gereed is heel veel eenvoudiger om in Bergen te komen.
    Bij het opstaan schijnt de zon voluit en we willen net wegrijden wanneer we gevraagd worden of we zin hebben in koffie. Daar hebben we best trek in, dus we wachten nog even en praten met de mensen welke ons hebben uitgenodigd. Rond half elf rijden we weg en gaan eerst nog wat boodschappen doen in Laerdal. We rijden daarna verder richting Borlaug, in Borgind staat de oudste staafkerk van Noorwegen. We gaan via Hemsedal naar Gol en dan via de 7 naar Hønnefoss. Onderweg naar Hønnefoss zien we borden naar de Gardnos Impact Structure. Dit blijkt een 500 miljoen jaar oude meteoriet krater te zijn. Sinds de inslag van de meteoriet was het altijd afgedekt door sedimenten en is door erosie in de laatste ijstijden zichtbaar geworden aan de oppervlakte. Pas recentelijk is de meteoriet krater als zodanig herkend. Het verschijnsel is heel groot en een hele wand van de inslag krater is goed zichtbaar in het landschap.

Het oude Noorse dorp Laerdal, jammer genoeg is het geheel afgebrand

• Hønnefoss

• Het weer is de hele dag uitstekend geweest, wel niet helemaal strak blauw maar wel lekker weer. Aan het einde van de middag komen we aan op een camping, zo te zien zijn er geen Nederlanders aanwezig. Wel wat Duitsers en verder veel Noren. Het is altijd leuk om op een camping rond te kijken en de mensen te observeren. Naast ons staat een caravan waarvan de eigenaar een kakatoe bij zich heeft. Even verder op zijn drie Noren, twee jongens en een meisje een koepeltent aan het opzetten. Dit gaat met de gebruiksaanwijzing in de hand. Hierna wille ze gaan barbecueën en dat gaat niet zoals het hoort, bij andere buren 'lenen' ze wat spiritus en dan gaat het beter. Ze zijn wel de gehele nacht rumoerig, praten heel hard. In de nacht regent het af en toe licht.
    De volgende morgen worden we wakker op de laatste camping van deze reis. Even voor tien uur verlaten we de camping richting Oslo, de E18 loopt vlak langs de haven waar we voor elf uur al bij de ferry zijn. Om een uur kunnen we pas aan boord en reserveren alvast een tafel voor de eerste avondeten zitting. De tocht door de Oslo fjord is een belevenis op zichtzelf en pas tegen de avond komen we in open zee. De gehele avond is het prachtig weer, kil maar de zonsondergang is schitterend.
    De volgende morgen komen we aan in Kiel en daar regent het. In de haven liggen diverse windjammers voor anker. Heel snel na het aanmeren kunnen we van boord, op weg naar huis.