Tocht naar de Noordkaap

• Tromsø, de parel van het noorden

• Hammerfest valt ons tegen, het stadje zelf is super industrieel. Oorspronkelijk zal het best een typische noord Noorse stad zijn geweest maar daar is nog maar weinig van over. Het is nu de bevoorradingshaven voor de Offshore in noord Noorwegen. Het weer is hier heel slecht, natte sneeuw met mist of laaghangende bewolking. Behoorlijk koud verder ook.

• Hammerfest

• In Hammerfest nemen we een hut, de prijs valt zwaar tegen. We krijgen eerst een 4 persoonscabine voor NOK 400 aangeboden, we vragen om een goedkopere en die is er voor 250 NOK. Dan blijkt dit de basis prijs te zijn want als we afrekenen komt er nog van alles bij en uiteindelijke betalen we 350 NOK. Het hutje is oud en smal met een stapelbed, geen eigen toilet. Deze zijn gelukkig redelijk dichtbij, de douches en de gemeenschappelijke keuken zijn wat verder weg. Het geheel ligt tegen een heuvel aan met uitzicht over de haven en het grootste deel van de stad. Het uitzicht maakt de kwaliteit en prijs een beetje goed. Het is buiten zo koud dat we de buitenlucht als koeling kunnen gebruiken.

• In de nacht is het flink afgekoeld, rond 4.30 is het buiten net boven nul. In de hut is het ook afgekoeld en als het blijkt dat de verwarming niet werkt nemen we er maar een extra deken bij. De douche is gelukkig lekker warm. Bij het ontbijt regent het nog steeds maar als we de auto aan het inpakken zijn is het gelukkig helemaal droog. Kwart voor tienen rijden we weg richting Trömsø. Het blijft zwaar bewolkt met af en toe wat miezerige regen, wonderbaarlijk wordt het droog als we bij Alta aankomen en we kunnen zelfs buiten eten. We rijden door tot Nodkjosbotn. De volgende dag willen we een bezoek brengen aan Trömsø en besluiten om twee nachten op deze camping te blijven.
    Op de camping kijken we eerst wat rond en vragen naar een kleine cabine, we krijgen meteen vier sleutels omdat ze vier soorten cabines hebben. Deze variëren tussen een twee personen met koelkast en kookplaat tot een vier personen met douches. We nemen de kleinste en deze is al veel groter dan wat we bij Hammerfest hadden.
    Onderweg zijn we nog een aantal interessante plaatsen tegengekomen. Veel van de fjorden zijn lang en breed en bevatten een groot watervolume, de open verbinding naar zee is vaak smal. Dit heeft tot gevolg dat bij wisseling van het getij de stroomsnelheid van het water in de open verbinding zeer hoog kan zijn. Onderweg zijn we de Sørstraumen gepasseerd, dit is zo een plaats. Een ander verschijnsel kom je tegen waar de weg van de ene fjord naar de volgende over de heuvels heen gaat. Gedurende ons verblijf zagen we vanaf de top naar beneden drie van de vier seizoenen aan ons voorbij gaan. De bomen op de top van de heuvels zijn nog zonder blad en als je naar beneden rijdt zie je knoppen groter worden en bladeren verschijnen. Een heel leuk verschijnsel dat zichtbaar is als je vroeg in het seizoen bent.

Sørstraumen

• Tromsø

• De volgende dag gaan we naar Tromsø, het is nog steeds zwaarbewolkt met zo nu en dan een stevige regenbui of wat miezer regen. Tromsø ligt op een eiland en door de invloed van het relatieve warme zeewater is het in Tromsø beduidend minder koud. Het eiland lijkt alleen door een hoge brug over de fjord met de vaste wal te zijn verbonden, lijkt want later blijkt dat er nog een verbinding is. Tromsø is de geboorte stad van Roald Amundsen en ze zijn er beretrots op dat hun Roald als eerste mens op de Zuidpool heeft gestaan. Tromsø laat dat goed zien in zijn musea over de poolstreken.
    Het Polaria heeft een tentoonstellingsruimte over de Polar regio’s, Barentz poolreizen en een aquarium met baard zeehonden en andere vissen. Verder het Polarmusem, dat gevestigd is in een oud pakhuis uit 1830 in de haven. Het museum laat alles zien over de poolexpedities naar de Noord en Zuidpool, verder over de jacht in de poolstreken.

Hierna rijden we nog wat rond om een parkeerplaats te vinden met een restaurant om wat te eten. We ontdekken dat er een heel tunnelcomplex met rotondes in de heuvel achter Tromsø en onder de stad aanwezig is. Na het eten gaan we weer terug naar het tunnelstelsel en we komen terecht in een tunnel die in een spiraal naar beneden gaat, daar over gaat in een lange rechte tunnel en daarna weer in een spiraal omhoog gaat. We staan weer op de vaste wal en wel vlak bij de brug.
    We gaan terug naar de camping waar we om half zeven aankomen, ’s avonds regent het nog steeds en hoger in de bergen sneeuw het.