Tocht naar de Noordkaap

• Noordkaap

• Na het passeren van de grens van Noorwegen en Finland rijden we naar Kautokeine, daar is een expositie van Juhl. Dit is een zilversmederij in een gebouwencomplex met 5 kamers, voor elke tien jaar één. Regina Juhl laat zich inspireren door de natuur en maakt hiervan zilveren sieraden. In het complex zijn ook handgemaakte sieraden van andere kunstenaars te koop. We krijgen een korte rondleiding met uitleg en kijken daarna nog even rond. Hierna rijden we door naar Karasjok en stoppen bij Sapmi, een Samisch themapark. We kijken naar een korte film over de Sami-people met hun zeer oude cultuur. Verder lopen we rond en zien hoe de Sami in de winter en de zomer leefden.

• Skokanvarre

• Hierna gaan we door naar de camping Skokanvarre. Deze ligt heel mooi aan een meer, we nemen hier een hut omdat het buiten flink fris is (6°C), wel mooi weer maar koud. Na het eten maken we korte wandeling over het terrein. Bij het meer zien we 2 Noorse sterns zittend op de motor van een bootje.
    We beginnen te merken dat we in het gebied van de middernachtszon zitten. In het midden van de nacht worden we namelijk wakker omdat de zon door het raam naar binnen schijnt, een paar handdoeken voor het raam gehangen en weer verder geslapen.
    De volgende morgen zijn we op tijd vertrokken voor de rit naar de Noordkaap. De Noordkaap ligt op het eiland Mageröya. Nu is het eiland door een onderzeese tunnel verbonden met de vaste wal maar daarvoor kon je alleen met een ferry naar Mageröya.
    Eerst wat boodschappen gedaan in Lakselve, daarna vertrokken naar de Noordkaap. In Lakselve splitst de weg in de 98 naar de Russische grens en de E6 naar de Noordkaap. Verwacht bij een E nummer nu geen vier baan snelweg, het is een smalle twee baans weg.
    Onderweg zijn we gestopt bij Stabbursdalen National park. In dit nationale park staan in een beschut dal de meest noordelijke bomen in Scandinavië. Noordelijker kom je alleen gekronkelde dwerg berken tegen die vlak boven de grond groeien. Dit zijn de struikachtige variant van de welbekende berk. We hebben 6 km op het schiereiland van het nationale park rondgelopen, het schiereiland ligt ruim 20 meter boven zeeniveau aan de Vesterbotn. Aan de uiterste rand hebben zich kliffen gevormd en de eerste keer als we de rand naderen schrikken we van het wegvliegen van een visarend. De volgende keer dat we de rand benaderen zijn de fototoestellen in de aanslag en we weten een aantal shots te maken.

Meer Skokanvarre

• Hiervandaan zijn we doorgereden naar Oldefjorden en dan naar het noorden richting Mageröya. De weg naar de tunnel slingert langs de kustlijn en draait dan plotseling naar een hoge rotswand waar de weg de tunnel in gaat. Bij de tunnelingang staan een aantal fietsers om als groep naar binnen te gaan. In de tunnel aangekomen begrijpen we waarom, de weg is smal en gaat heel steil naar beneden. De onderzeese tunnel daalt eerst 9% over 4,5 km en stijgt dan in etappes 3% - 6% en 9%. De tolkosten zijn NOK 186.00. Het laagste punt van de tunnel ligt ruim 400m beneden zeeniveau, een van de vele tunnels welke we in Noorwegen gaan tegengekomen. Op het eiland Mageröya verlaat de weg de tunnel bij een klif en gaat dan gelijk over een brug.
    Hier slingert de weg weer langs de kuststrook, bij een kruising ga je rechts naar Honnigsvag en links richting de Noordkaap. We hebben nog nooit zo een desolate omgeving gezien en hebben wederom weer heel veel respect voor alle 50+ die naar de Noordkaap fietsen.
    Het weer is vandaag zwaar bewolkt met zo nu en dan regen of natte sneeuw of een waterig zonnetje. We hebben de jassen uit de tas gepakt want het is buiten gewoon weg koud. Op Mageröya bevindt zich een camping met hutten, dit is niet te missen. De borden wijzen je er bij de afslag naar Skarsvåg automatisch naar toe. Dit is een kleine visser community aan de noordzijde van het eiland.

Visarend

• Noordkaap

• Op de camping treffen we een Nederlander met de motor aan. Jan Hije is op zaterdag vanuit Nederland vertrokken en heeft via Denemarken en Kopenhagen, Malmö, Oslo over de E6 gereden. We raken aan de praat en hij nodigt ons uit om een “glas” cognac te komen drinken. Hierna gaan we ook wat eten op de camping, op het menu staat Finnbiff (Rendier). Een soort stoofschotel met groenten en aardappelpuree. Jan neemt nog een 2e hoofdgerecht (vis). We drinken hierna nog koffie en daarna maken we nog een korte wandeling naar Skarsvåg. Bij de haven zien we een “nerts” lopen. Op de camping kopen we nog wat kaarten en schrijven die alvast zodat iedereen de kaart krijgt voordat we weer thuis zijn.

Het is koud en we besluiten om in de nacht de kachel aan te laten, later in de nacht komen we daar op terug omdat het binnen behoorlijk warm is geworden. We zijn om zeven uur wakker en staan als snel op. De douche op de camping is goed warm. Na het ontbijt maken we nog even een praatje met Jan. Hij is gisteren avond nog naar de Noordkaap gereden en vertelt dat je een ticket moet kopen. Het ticket is 2 dagen geldig als de middernachtszon op de eerste avond niet zichtbaar is, we krijgen zijn ticket zodat we er nog maar één hoeven te kopen. De kaarten laten we achter op de camping.

• Skarsvag

Kerk in Skarsvag

• Thuis hadden we besloten om de wandeling naar Knivskjelodden te maken. Dit is een kaap welke nog iets noordelijker ligt dan de officiële Noordkapp, het weer is alleen zo slecht dat we van deze wandeling afzien. We rijden naar de parkeerplaats en hoeven inderdaad maar 1 kaartje te kopen. Het centrum zelf stelt niet zoveel voor. De videoshow is wel mooi om te zien. Een impressie van het eiland met onderwater opnames. Verder zijn er allerlei restaurants en bars. Alleen is er nog niets open ook de souvenirshop nog niet. Buiten hebben we even rondgelopen en wat foto’s gemaakt.
    We beginnen nu terug richting de vaste wal te rijden om daarna langs de fjordenkust van Noorwegen naar het zuiden te gaan. Onderweg naar de tunnel zien we een bord met opschrift Bird-safari in de richting van Glesvaer wijzen. De weg ernaar toe is slecht. Als we in Glesvaer aankomen zien we een bootje liggen met een mededelingenbord dat de boot om 12.30 vertrekt, geen prijs of tijdsduur. Na even dubben besluiten we om de safari te doen. We gaan met een Duits stel en een Duitse vader met 3 kinderen.
    Tijdens de safari zien we zeehonden, alken, papegaaiduikers, jan van genten, aalscholvers en zeearenden. De boot gaat soms heel onstuimig heen en weer en dat maakt het fotograferen en filmen er niet eenvoudiger op. Het was behoorlijk koud tijdens de tocht, daar was door de schipper van de boot rekening mee gehouden. Er lagen poolpakken klaar om aan te trekken. Wij hebben ze niet nodig gehad.
    Om kwart voor drie zijn we terug in de haven. Vanaf de haven rijden we rechtstreeks naar de tunnel en vandaar naar Hammerfest.