Rhônedal in Zwitserland

• Simplon - Nufenen Pass

• Het is deze dag nog steeds schitterend weer en we gaan richting de Simplon Pas. Dit is de route die Napoleon gebruikte om met zijn leger naar Italië te gaan. Op de pas staan Stone Eagles als grote wachters. De grens met Italië ligt niet op de pas, we vervolgen onze weg naar beneden en komen voordat we er erg in hebben bij de grens. We hebben geen mogelijkheid om te draaien rijden Italië in. In het eerste het beste plaatsje draaien we om terug naar de grens en we mogen gelijk doorrijden.

• Simplon pas en Binn

• Tussen de pas en de grens met Italië staan heel veel stenen gebouwen. Dit zijn kazerne gebouwd door het leger van Napoleon voor de grens bewaking. In de tijd van Napoleon was dit een van de weinig eenvoudig te nemen passen in de Alpen. Tegenwoordig worden de kazernes gebruikt als hotel, restaurant, expositieruimtes nadat ze lange tijd hebben gediend als opslag voor wegonderhoud materiaal. De terugweg over de Simplonpas gaat erg langzaam omdat er een aantal vrachtwagens voor ons rijden. We rijden terug naar het Rhone dal, passeren de camping en rijden naar het plaatsje Binn in het Binntal. Dit dal is een van de weinig dalen zonder een stuwmeer. Dat is een beslissing van de inwoners van het Binntal zelf. Zij hebben gekozen voor een ecodal en ze krijgen veel inkomsten van de "groene toeristen". De campings zijn kleinschalig, de toegangsweg gaat door een smalle eenbaanstunnel. Het geeft allemaal een beeld dat men niet geïnteresseerd is in grootschaligheid.
    Het dorp Binn is erg mooi met veel oude huizen. In meerdere huizen worden oude ambachten uitgevoerd en de spullen verkocht. Verder staat Binn bekend om zijn mineralen en voor een kleine vergoeding mag je zelf in één van de vele groeven je geluk beproeven. We rijden terug naar de camping en willen nog wat boodschappen doen voor het avondeten maar de winkel is al dicht. Het is 17:15 en volgens de openingstijden zou de winkel tot 18:30 open zijn. Dit is geen Deutsche Gründlichkeit. Dan gaan we maar uit eten.

• Simplon Pass

Stenen adelaars als wachters bij de Simplon Pass

• Lötschtal

• De volgende morgen gaan we boodschappen doen en blijkt de supermarkt weer gesloten te zijn maar de bakker is geopend. We vragen waarom de supermarkt dicht is en het blijkt dat het een feestdag is. In het katholieke Wallis is de tweede donderdag na Pinksteren een feestdag (Sacrament dag) en dit verklaart ook waarom de supermarkt de vorige dag dicht was. De zaterdag openingstijden zijn geldig op de dag voor een feestdag. Gelukkig kan de bakker ons wel helpen.
    We willen naar Saas Fee maar komen niet verder dan Stalden. De weg is afgesloten omdat er een processie is. Naadat we horen dat het nog wel een uur kan duren, draaien we om en gaan richting Lötschtal. Dan kunnen we gelijk zien waar we voor de autotrein naar Kandersteg moeten zijn. Hiervan willen we namelijk gebruik maken op de terugweg naar huis.
    In het dorp Kippel stuiten we op een andere processie, deze duurt gelukkig niet lang meer en we gaan verder tot Fafleralp. Dit is een parkeerplaats waarvandaan je naar de Lang gletsjer kan lopen. Deze gletsjer is afkomstig vanaf dezelfde gletsjer brongebied als de Aletsch gletsjer. We nemen eten mee en wandelen richting de gletsjer, aan het begin van de route staat een melding dat er een brug versperd is en dat we via de zuidkant van de rivier wel ergens bij uit kunnen komen. We vervolgen het pad en inderdaad komen we uit bij een brug die behoorlijk in elkaar is gezakt. We staan daar met zes Nederlanders en helpen elkaar om via de restanten van de brug over de rivier te komen. Na de brug gaat het pad stijgen, boven aangekomen lunchen we en kijken hoe we verder gaan. We kunnen doorlopen naar de Anenhütte of gelijk langs deze kant van de rivier terug lopen. We besloten tot het laatste en gaan een pad volgen dat zich op de helling bevindt. Van boven af zien we mensen bij de ingestorte brug staan, ze draaien om en gaan terug. Als we bij de parkeerplaats aankomen is het weer nog steeds uitstekend maar met wel wat meer bewolking.

Brug in het Lötschtall

• SaasFee en MattMark See

• De volgende morgen is het geheel bewolkt, we doen rustig aan. Na het ontbijt rijden we richting SaasFee, dit is tot aan Stalden dezelfde weg als naar Zermatt. Na Stalden volgen we de borden naar Saasfee en vandaar naar de MattMark see. Bij de parkeerplaats onder aan de dam van MattMark see doen we onze bergschoenen aan en voor het eerst in deze vakantie de lange broek. Het is fris. We besluiten om het meer heen te gaan lopen, voor de totale wandeling staat twee en een half uur. Het is geen moeilijk wandeling en bij de dam loop je voor een deel door de werktunnel gebruikt in de bouw van het meer. Onderweg regent het af en toe en het wordt zo fris dat we een trui aantrekken. Aan het einde van de middag zijn we terug op de camping, daar schijnt de zon en het heeft er niet geregend. Dit wordt in de avond wel anders, de lucht betrekt geheel en het regent af en toe.

• Dam bij Mattmark See

Werktunnel in dam bij MattMark See

• Nufenen en Gotthard pas

• Het is onze laatste dag in het Rhône dal en deze ziet er niet goed uit. Het is zwaar bewolkt en het miezert zo nu en dan. Na het ontbijt besluiten we een eind te gaan rijden en ergens in een restaurant te eten. We gaan naar de Nufenen pas, dit is de hoogste pas van Zwitserland. Op het moment dat we boven in de pas staan is een groep fietsers bezig de pas te bedwingen. Op de parkeerplaats van de pas staat een bus met aanhanger waar de fietsers en fietsen later weer mee naar beneden gaan.
    Boven in de pas begint het wat op te klaren en de zon komt door. We gaan verder richting Airolo en nemen vandaar de oude klinkerweg naar de St Gotthard pas. Dit is een weg met heel veel haarspeldbochten maar is schitterend om te rijden. Boven in de pas aangekomen kijken we wat rond, maken foto's en nemen de weg naar Hospental waar we een restaurant opzoeken. We zien hier een stoomtrein staan te puffen. We gaan verder richting de Furka pas en door naar de camping. Wat zien we daar, zon en warmte. Dus weer in de korte broek en de slippers aan.
    De volgende dag is de lucht weer strak blauw, we wachten nog even totdat de tent geheel droog is. Pakken alles en om half tien rijden we weg naar Coppenstein. Hier nemen we de autotrein naar Kandersteg, de trein gaat elke 15 minuten en in een uur sta je in Kandersteg.