Rhônedal in Zwitserland

• Rhône gletsjer, Furkapas, Grimselpas, Aletsch gletsjer en Matterhorn

• Na een week te hebben doorgebracht op een camping bij Bramois in Valais zijn we nu onderweg naar Wallis. We hebben alles ingepakt en ingeladen in de auto, afgerekend en gaan op zoek naar een camping in de buurt van Brig. Deze vinden we aan de oevers van de Rhône in Mörel, een dorp iets voorbij Brig. Rondom zijn diverse kabelbanen die naar hoger gelegen alpenweiden gaan. De camping ligt in de Goms vallei, deze ligt ruim 100 meter hoger dan de Valais vallei. Het dal is smaller dan bij Sion. Verder doen we deze dag niets meer en morgen gaan we naar de Rhône gletsjer.

• Rhône gletsjer, Furka pas en Grimsel pas

• Omdat we dicht bij de Rhône staan hebben we de eerste nacht niet echt lekker geslapen. Bij de camping stort de rivier over rotsen en dat maakt flink wat lawaai. De weg naar de Furka pas loopt door een woest deel van het Rhone dal. Er loopt ook een spoorlijn door het dal, in Oberwald gaat deze de Furka tunnel in en komt er in Realp verder op in het Furka dal er weer uit. Vlak voor de tunnel splitst de lijn en een smalspoor tandrad baan gaat slingerend omhoog naar Gletsch en vandaar naar Realp in het Gotthard dal. De weg gaat via een set van haarspeldbochten omhoog door het smalle Rhône dal.
    Het is frappant dat de Rhône hier als een zijrivier met minder debiet samenkomt met een grotere rivier afkomstig vanaf een gletsjer bij de Nufenen pas. Toch noemen ze alles benedenstrooms de Rhône. Je kunt ook concluderen dat de Rhône bij Oberwald begint en daarvoor bestaat uit aparte rivieren afkomstig van diverse gletsjers.
    We rijden vanuit Gletsch gelijk door naar de Rhône gletsjer. Vlak bij de gletsjer is een parkeer plaats en het Hotel Belvedere. We stoppen daar en lopen naar de ijsgrot in de Rhône gletsjer. Er staan borden verwijzend naar de grotten van de afgelopen jaren. Elk jaar trekt het front van de gletsjer 30 m terug. We gaan de grot in en kijken daarna nog wat rond op de Rhône gletsjer en hierna rijden we door naar de Furka pas. We eten in de pas en daarna rijden we terug naar Gletsch. Daar parkeren we de auto en gaan door het Glesch basin lopen richting de gletsjer. Op diverse plaatsen staan markeringen met datum waar het front van de gletsjer zich in een bepaald jaar heeft bevonden. We lopen door tot aan de rotswand waarop de gletsjer zich nu bevindt, de gletsjer is hiervandaan niet zichtbaar.
    Na deze wandeling rijden we naar boven naar de Grimsel pas. Deze weg ernaar toe hangt min of meer aan de bijna verticale rotswand. We stoppen bij de Grimselsee, hier heeft men een kleine weide voor alpenmarmotten ingericht, inclusief met houten huisjes in de Zwitserse stijl. We rijden terug naar de camping en genieten nog van de zon. Na zonsondergang koelt het snel af.

• Rhône Glacier

Rhône Gletsjer

• Aletsch Gletsjer

• De volgende morgen staan we op tijd op omdat we met de Riederalp gondel naar Riederalp gaan. We willen de Aletsch gletsjer gaan bekijken. Vanaf Riederalp lopen we 140 meter omhoog naar Berghotel Riederfurka. Hierna lopen we over een relatief vlak stuk met wat stijgen en dalen naar een plek boven de Aletsch gletsjer, vanaf dit punt heb je een uitstekend zicht over de volle lengte van de Aletsch gletsjer. Dit is de grootste gletsjer van de Zwitserse Alpen. Het pad voert ons verder naar beneden richting de gletsjer. We gaan niet de gletsjer op omdat het ons ontbreekt aan materiaal hiervoor. We klimmen omhoog richting de top van de bergrug. Dit is een klim van 350 - 400m. Aan de andere kant dalen we af naar Bettmersee en Bettmeralp. Tijdens de klim moeten we nog geregeld door de sneeuw lopen om het pad goed te kunnen volgen. Aan het einde van de middag dalen we weer af naar het dal. We besluiten om de volgende dag naar Zermatt te gaan.

• Aletsch Glacier

Aletsch Gletsjer

• Matterhorn

• We vertrekken de volgende morgen even na negen uur richting Visp. Hier willen we de auto parkeren en de trein naar Zermatt nemen. Het moet mogelijk zijn om gratis bij het station te parkeren, wij vinden wel een parkeerplaats maar deze is alleen voor betaald parkeren. We besluiten daarop door te rijden naar Tasch. Daar hebben we de auto geparkeerd en de trein genomen naar Zermatt. Dat kan ook niet anders, omdat de doorgaande weg alleen toegankelijk is voor bewoners van Zermatt. De trein is afgeladen met toeristen en het is voor ons hangen met amper ruimte om te bewegen. In Zermatt stappen we gelijk over in de tandradtrein naar Gornergrat Bahnhof. Deze brengt ons naar een hoogte van 3100 en met Zermatt op 1600m is dit een flinke klim. Onderweg zijn nog verschillende stops.
    Boven aangekomen zien we de Matterhorn met diverse andere bergen en heel veel gletsjers, het weer is uitstekend. Zon, soms wat bewolking en een beetje wind. Op het plein voor het station van Gornergrat liggen een aantal St Bernhard honden met het bekende vaatje, tegen een betaling kan je er mee op de foto. We lopen boven rond, eten er wat en vertrekken met de tandradtrein naar beneden. Onderweg stappen we uit op Riffelberg Bahnhof. Hier genieten we van het uitzicht, drinken wat in het restaurant en nemen een trein of wat later.
    Beneden in Zermatt lopen we door het stadje, het is een echt toeristische plaats met heel veel souvenirwinkels, hotels en restaurants. Aan het eind van de middag pakken we de trein naar Tasch, nu kunnen we gelukkig wel zitten in een rijtuig vol met Japanners. We rijden terug naar de camping waarbij we tussen Visp en Brig boodschappen doen bij een grote Carrefour.